زنگان-کانون وبلاگ نویسان جوان زنجان

ارسال مطلب
مهرزنجان
حرف تو

بسیج و بصیرت

سیب

----- شما در زنگان هستید zanghan.ir -----

زنگان جایی برای نخبگان وبلاگ نویسان "زنجانی"

تیتر بزنید جایزه بگیرید
 تیتر بزنید جایزه بگیرید
آخرین نظرات
معرفی کتاب
 معرفی کتاب
پیوندهای روزانه
پیوندها
 مصاحبه با وبلاگ نویسان

هورشمالی 8

کانون وبلاگ نویسان جوان زنجان | پنجشنبه, ۵ تیر ۱۳۹۳، ۰۹:۱۱ ق.ظ

وبلاگ آن روزها نوشت

در منطقه ی سایت ، چندین رزمایش و تمرین انجام دادیم که عمدتاً به صورت پیاده روی های طولانی انجام می شد.  یک شب در حد دوازده کیلومتر راهپیمایی کردیم که کف پاهایمان تاول زد.همان شب با یکی از فرماندهان به نام آقای فرشچی آشنا شدم . بعد از آن از آقای فرشچی هیچ اطلاعی ندارم. وقتی نام فرشچی را شنیدم با خود گفتم این مشهدی ها چه فامیل های جالبی دارند!  همه از جنس پوشاک ، عبایی ، حریرچی، یشالچی ، فرشچی ، قالیباف و...!

آن روزها که دهه ی فجر سال 62 بود ، در داخل کشورمان نیروهای فراوانی از جوانان علاقمند، در مانوری عظیم به نام «لبیک یاخمینی» یا مانور آزادی قدس، شرکت کردند. حدود بیست روز بود که صدا و سیما  این مانور را تبلیغ می کرد . من به چند نفر از بچه ها گفتم  من حدس می زنم مسئولان نظام می خواهند فرمان مانور را به سمت جبهه ها کج کنند و همه را بریزند به جبهه! آنها گفتند نه بابا ! آن مانور برای آزادی قدس است.ولی من منطق و شوخی را در هم آمیختم و گفتم ببینید! الآن دو هفته است که از بلندگو، این نوحه ی آهنگران پخش می شود: « بهر ازادی قدس از کربلا باید گذشت» بنا براین شما باید حدس بزنی مانور آزادی قدس یعنی «کربلا کربلا ! ما داریم می آییم!

مانور بزرگی بود.صدها هزار نفر از جوانان ، به ویژه کسانی که تجربه ی جبهه داشتند، در 60 نقطه ی کشور برای اعلام امادگی برای حمایت از رزمندگان  کشور تجمع کردند. این تجمع با پیام رئیس جمهور و فرمانده سپاه آغاز شد. شب 22 بهمن رئیس جمهوروقت (مقام معظم رهبری) در یک پیام نوشتاری که با صدای خود از رادیو پخش می شد از نیروهای عظیم شرکت کننده در مانور خواست که به یاری رزمندگان جبهه ها بشتابند و کار صدام را یکسره کنند. یکی از بچه ها -که اسمش یادم نیست و خیلی شوخ طبع بود- با شنیدن پیام رئیس جمهور رو به من کرد و با خنده گفت : سید تو را به جدت، بیا امشب نابودی صدام را هم حدس بزن و کار همه را راحت کن!

 چیزی نگذشت که در اکثر شهرها خصوصاً در تهران، ترمینال و راه آهن دربست مشغول منتقل کردن نیروهای طرح لبیک به خوزستان  شدند  نیروهای تازه نفسی را که پیشانی بند های « لبیک یا خمینی » داشتند، فوج فوج وارد منطقه کردند.نیروهای هر استان به یگان مربوط ملحق شدند و عملاً در جایگاه نیروهای پشتیبان قرار گرفتند.روحیه ی بچه ها خیلی بالا رفته بود . همان شب خبر مرگ رهبر شوروی و دبیرکل حزب کمونیست (آندروپوف) از اخبار پخش شد و بچه ها اظهار خوشحالی کردند چون شوروی از حامیان اصلی تسلیحاتی صدام بود.

رژیم بعثی عراق چند روز است که اعلام کرده است  که چند شهر ایران را بمباران و موشک باران خواهد کرد و از مردم خواسته بود این شهر ها را تخلیه کنند. عراق ده ها این گونه تهدید ها را عملی کرده بود و هیچ نیروی بازدارنده ای را در برابر خود نمی دید تا اینکه در همان روز ها بود، که ایران نیز برای اولین بار اعلام کرد که این بار در صورت عملی شدن تهدید های عراق،ما نیز «مقابله به مثل» خواهد کرد. وشهر هایی را مشخص کرد و گفت به تأسیسات نظامی – اقتصادی  آنها بمباران خواهد کرد و از مردمشان خواست که این شهر ها را تخلیه کند.رئیس جمهور و نخست وزیر در این خصوص بیانیه دادند و مردم و رزمنده ها هم از آن روز به بعد شعار «موشک جواب موشک» سر می دادند.

این تدبیر چند روزی  در اقدام عراق وقفه ایجاد کرد ولی پس از چند روز ولی پس از چند روز بمباران مردم بی پناه و غیرنظامی ایران آغاز شد و استان های زیادی بمباران شدند. مخصوصاً روز 22 بهمن، شهر قم ، دزفول و بعد از آن شهرهای دیگری از جمله باختران (کرمانشاه)، ایلام ، اندیشمک و ... مردم زیادی به خاک و خون کشیده شدند.

ایران با اعلام قبلی مجدداً یک روز هم برای تخلیه ی شهرهای بصره و خانقین و مندلی مهلت داد و فردای آن روز تأسیسات این شهرها برای اولین بار در زیر غرش گلوله های توپخانه ی ارتش ایران به لرزه در آمد و اینجا بود که جنگ وارد مرحله ی جدیدی گشت.

خلاصه با تشدید و توسعه ی بمباران های عراق ،  ایران هم غیر از شهرهای کربلا و نجف و سامرا و کاظمین، تأسیسات همه ی شهرهای عراق را تهدید به حمله ی هوایی نمود و از مردم خواست که این شهرها را تخلیه کنند.در این وقت بود که مردم ایران ، شور و حال بیشتری برای حضور در جبهه و یکسره کردن کار پیدا کردند یعنی حدود  یک سوم نیروهای "طرح لبیک" به جبهه گسیل شدند.(ادامه دارد) 

مطالب مرتبط

برای خواندن هور شمالی یک کلیک کنید

برای خواندن هور شمالی دو کلیک کنید

برای خواندن هور شمالی سه کلیک کنید

برای خواندن هور شمالی چهار کلیک کنید

برای خواندن هور شمالی5 کلیک کنید

برای خواندن هور شمالی6 کلیک کنید

برای خواندن هور شمالی7 کلیک کنید


 

  • کانون وبلاگ نویسان جوان زنجان

هورشمالی 8

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
صفحه اصلی
درباره ما
تماس با ما
ثبت وبلاگ
گلدون وبلاگی
ارسال مطلب
فا تولز ، ابزار رایگان وبمستر