زنگان-کانون وبلاگ نویسان جوان زنجان

ارسال مطلب
مهرزنجان
حرف تو

بسیج و بصیرت

سیب

----- شما در زنگان هستید zanghan.ir -----

زنگان جایی برای نخبگان وبلاگ نویسان "زنجانی"

تیتر بزنید جایزه بگیرید
 تیتر بزنید جایزه بگیرید
آخرین نظرات
معرفی کتاب
 معرفی کتاب
پیوندهای روزانه
پیوندها
 مصاحبه با وبلاگ نویسان

چه کسانی روزه نگیرند؟!

کانون وبلاگ نویسان جوان زنجان | دوشنبه, ۱۶ تیر ۱۳۹۳، ۱۰:۱۲ ق.ظ

وبلاگ هیئت اباصالح نوشت

علاء از محمّد بن مسلم روایت کرده است که گفت: از امام ابو جعفر علیه السّلام شنیدم که مى‏ فرمود:
پیر بزرگسال، و بیمار مبتلا به تشنگى پایان ناپذیر، باکى بر ایشان نیست که در ماه رمضان افطار کنند، و هر یک از آن دو در هر روز مدّى از طعام صدقه بدهند، و قضائى به ایشان تعلّق نمى‏ گیرد، و اگر قدرت پرداختن آن را نداشته باشند چیزى بر ذمّه ایشان نیست.


چه کسانی روزه نگیرند؟!
 و عمّار بن موسى روایت کرده است که امام صادق علیه السّلام در باره مردى که به علت اصابت تشنگى بر جان خود بترسد، فرمود: مى‏ تواند به اندازه حفظ رمق خود، و نه به اندازه سیراب شدن بنوشد.
و در روایت ابن بکیر آمده است که از امام صادق علیه السّلام در باره قول خداى عزّ و جلّ: «و على الّذین یطیقونه فدیة طعام مسکین» سؤال کردند، امام فرمود: معنى آیه این است که: کسانى که طاقت روزه گرفتن داشته ‏اند، و آنگاه پیرى یا بیمارى عطش یا مانند آن به ایشان اصابت کرده است، در برابر هر روز مدّى از طعام به ایشان تعلّق مى‏ گیرد.

و علاء از محمّد بن مسلم، روایت کرده است که گفت: از امام ابو جعفر علیه السّلام شنیدم که مى ‏فرمود: زن باردار در شرف وضع حمل، و زن شیر دهنده کم شیر، باکى بر ایشان نیست که در ماه رمضان روزه خود را بگشایند، زیرا که آن دو طاقت روزه را ندارند، و بر ذمّه ایشان است که هر یک از آن دو براى هر روزى‏ که در آن افطار مى‏ کند، مدّى از طعام صدقه بدهد، و نیز مى‏ باید قضاى هر کدام از آن ایّام را بجا آورند.

و عبد الملک  بن عتبیه هاشمى از امام ابو الحسن علیه السّلام در باره پیرمردى فرتوت، و پیرزنى بزرگسال که از گرفتن روزه در ماه رمضان ناتوان باشد، سؤال کرد امام علیه السّلام فرمود: براى هر روزى مدّى از گندم را صدقه مى‏ دهد.

منبع:من لا یحضره الفقیه / ترجمه غفارى، على اکبر ومحمد جواد و بلاغى، صدر، ج‏۲، ص‏۴۷۰.
 

  • کانون وبلاگ نویسان جوان زنجان

چه کسانی روزه نگیرند

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
صفحه اصلی
درباره ما
تماس با ما
ثبت وبلاگ
گلدون وبلاگی
ارسال مطلب
فا تولز ، ابزار رایگان وبمستر