زنگان-کانون وبلاگ نویسان جوان زنجان

ارسال مطلب
مهرزنجان
حرف تو

بسیج و بصیرت

سیب

----- شما در زنگان هستید zanghan.ir -----

زنگان جایی برای نخبگان وبلاگ نویسان "زنجانی"

تیتر بزنید جایزه بگیرید
 تیتر بزنید جایزه بگیرید
آخرین نظرات
معرفی کتاب
 معرفی کتاب
پیوندهای روزانه
پیوندها
 مصاحبه با وبلاگ نویسان

موزه ای که ارزش دیدن دارد

کانون وبلاگ نویسان جوان زنجان | جمعه, ۶ تیر ۱۳۹۳، ۰۹:۱۲ ق.ظ

وبلاگ چتر وارونه نوشت

زنجان شهری که  با تاریخچه ی استوارش در خود مردانی را پرورش و به این مرز و بوم تقدیم داشته است مردانش را بدلیل مردانگی جوانان غیور غواص شهیدش شناخته شده است.

سرداران شهیدی همچون شهید حمید احدی،شهید میرزاعلی رستم خانی،شهید اشتری، و...  آبروی این شهر محسوب میشوند.

در این شهر موزه های متعددی وجود دارد موزه رختشویخانه،مردان نمکی،تاریخ طبیعی و...

اما کمتر کسی اسم موزه آثار شهدای زنجان را شنیده است. موزه آثار شهدای زنجان در خیابان خواجه نصیرالدین طوسی نرسیده به مسجد غریبیه واقع شده است.

مسئولان امر قدمی بردارید

ما در معرفی سایر موزه های شهر از سوی مسئولان امر حرکاتی هرچند کم دیده ایم ولی در معرفی این موزه ارزشمند خیلی جفا شده است. طوری که برای دیدن این موزه خیلی ها باید جست و جو کنند چرا که دریغ از یک تابلو در خیابان....

در این صفحه میخواستم برای شناسایی این موزه توضیحاتی رو تقدیم کنم. امید است که همشهریان عزیز با معرفی این موزه ارزشمند به نسل جدید گامی در حفظ آثار این بزرگواران باشند.

موزه شهدای زنجان زیر نظارت بنیاد شهید استان در سال 1378 در خانه توفیقی افتتاح شد، بنای توفیقی در بافت تاریخی و قدیمی شهر در محله معروف به غربییه بالا که به محله خرابه رجی نیز مشهور بوده، قرار دارد.

این بنا از شمال غرب نزدیک به دروازه رشت و از جنوب نزدیک به دروازه قزوین می‌باشد، بنای توفیقی از بناهای اواخر دوران قاجار و اوایل پهلوی بوده و به شماره 2664 مورخ 25/12/87 به ثبت آثار ملی کشور رسیده است.

بنای توفیقی از نقطه نظر سبک معماری و سیاق تزئینی مصادیق الگوی تقارن و رایج در اواخر قاجار و اوایل پهلوی بوده و منزل نخستین شهردار زنجان (علی‌اکبر توفیقی) است.

این موزه که در نوع خود بی نظیر است دارای آثار ارزشمند بسیاری از شهدای استان می باشد که شامل چفیه ، لباس ، پوتین ، پلاک ، کتاب ، دفتر و ده ها مورد دیگر که وقتی به آنها نگاه می کنی چیزی درونت می گوید وای بر تو که دوستان و همرزمانت رفتند و تو مانده ای و اکنون با آثار و لوازم آنها هم نوا گشته ای .

موزه شهدا سند زنده ایثارگری‌ها

این موزه سندی زنده از ایثارگری‌ها و شهادت طلبی‌های رزمندگان اسلام است که گردشگرانی که قصد عبور از شهر زنجان را دارند می‌توانند با بازدید از این موزه یادی از شهدا بکنند، آثاری از جمله وصیت‎نامه، زندگی‌نامه، مکاتبات و نامه‌های شهدا در طول جنگ، مناجات‌نامه، دست نوشته به صورت مقاله، شعر، خاطره و یا کتاب و هر نوع مدارک تحصیلی و دیگر آثار شهدا و جانبازان و آزادگان جمع‌آوری شده است و آماده بازدید علاقه‌مندان است.

موزه شهدای زنجان یادآور از جان گذشتگی‌ها و بزرگ‌مردی‌های رزمندگان اسلام است که بازدیدکنندگان را با آثار شهدا آشنا می‌کند.

این موزه در چندین بخش تقسیم‌بندی شده و آثار شهدا در معرض دید مردم قرار گرفته است، ایام عید نوروز فرصت مناسبی برای شیفتگان به شهادت است تا با آنچه که از شهدا جامانده است، آشنا شوند.

 

  • کانون وبلاگ نویسان جوان زنجان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
صفحه اصلی
درباره ما
تماس با ما
ثبت وبلاگ
گلدون وبلاگی
ارسال مطلب
فا تولز ، ابزار رایگان وبمستر