زنگان-کانون وبلاگ نویسان جوان زنجان

ارسال مطلب
مهرزنجان
حرف تو

بسیج و بصیرت

سیب

----- شما در زنگان هستید zanghan.ir -----

زنگان جایی برای نخبگان وبلاگ نویسان "زنجانی"

تیتر بزنید جایزه بگیرید
 تیتر بزنید جایزه بگیرید
آخرین نظرات
معرفی کتاب
 معرفی کتاب
پیوندهای روزانه
پیوندها
 مصاحبه با وبلاگ نویسان

چرا بعضی از علما کمتر در هیات مذهبی حضور دارند ؟

کانون وبلاگ نویسان جوان زنجان | دوشنبه, ۸ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۷:۵۱ ق.ظ

وبلاگ"پیک سحر"نوشت

   چرا بعضی از علما کمتر در هیئات مذهبی حضور دارند ؟

تا حالا چندین بار ازسوی جوانان هیئتی با این سوال مواجه شده ام که چرا بعضی از طلاب و روحانیون کمتر به صورت هفتگی و منظم درهیات عزاداری حاضرمیشوند؟(چه به عنوان مستمع و چه به عنوان سخنران و ...). در مورد موضوع ارتباط طلاب و علما با هیئات نظرات متفاوتی وجود دارد که از منظرهای مختلفی نگاه شده است .به نظرم در رابطه با این بحث چند نکته را میشود بیان کرد:

جلسه هفتگی جوانان عاشورایی هیئت زینبیون لارستان با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین عالی برگزار شد



1-طلاب سطح پایین:بعضی از اساتید گرانقدر اصلا به هیات رفتن را برای طلاب سطوح پایین مجاز نمیدانند. و آنرا مانعی در سلوک طلبگی می دانند.این عزیزان براین باورند که هویت طلبگی با هویت هیاتی بودن در تعارض است و طلبه ای که برنامه های معنوی ثابتی همچون نمازشب و نمازهای جماعت و قرائت قرآن و ... در برنامه روزانه خود دارد دیگر نیازی نیست به هیئات مراجعه کند.خصوصا دراین سالها چون بامنش خاصی ازبعضی هیات ها مواجه بوده اند (مانند دیرخوابیدن بعدازهیات و شب وروز مداحی گوش دادن و مداحان را الگو قرار دادن و ...) معمولا طلاب سطوح پایین را منع میکنند.(البته در اینجا هیاتی شدن با شرکت در روضه اهلبیت متفاوت است و علما برتوسل و اشک بر اباعبدالله توجه ویژه ای دارند)

2-طلاب سطوح بالا : برخی از طلاب بالاتر هم  گاها در برخی محافل شرکت میکنند ولی به دلیل مشغله های زیاد علمی و ... کمتر فرصت پیدا میکنند.و بعضی ها هم هرچند تمایل به ایفای نقش در هیئات دارند ولی براین باورند که فرهنگ و فضای غیر منطقی ای از سوی برخی مداحان و هیئات در کنار گذاشتن عالمان شکل گرفته است که حضور خود را بی ثمر و یا حداقل با مانع میبینند.

* فارغ از این بحث به نظر میرسد که نوعی از هیئت زده گی در برخی طلاب به وجود آمده که با سبک زندگی طلبگی نمی خواند. و مانع رشد همه جانبه اینان شده است.
* البته در بعضی از هیئات عزاداری هم درخواست و تمایل خوبی برای حضور هدفمند طلبه ها وجود دارد که به نظرم طلاب سطوح بالا و روحانیون میبایست از این فرصت برای انتقال معارف استفاده کنند.

  • کانون وبلاگ نویسان جوان زنجان

نظرات (۱)

حق مطلب، فرار از وظیفه است برادر

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
صفحه اصلی
درباره ما
تماس با ما
ثبت وبلاگ
گلدون وبلاگی
ارسال مطلب
فا تولز ، ابزار رایگان وبمستر