زنگان-کانون وبلاگ نویسان جوان زنجان

ارسال مطلب
مهرزنجان
حرف تو

بسیج و بصیرت

سیب

----- شما در زنگان هستید zanghan.ir -----

زنگان جایی برای نخبگان وبلاگ نویسان "زنجانی"

تیتر بزنید جایزه بگیرید
 تیتر بزنید جایزه بگیرید
آخرین نظرات
معرفی کتاب
 معرفی کتاب
پیوندهای روزانه
پیوندها
 مصاحبه با وبلاگ نویسان

گفتارهایی در مورد سبک زندگی مهدوی

کانون وبلاگ نویسان جوان زنجان | يكشنبه, ۲۷ بهمن ۱۳۹۲، ۰۸:۱۲ ق.ظ

وبلاگ"تکاپوی انتظار"نوشت

سبک زندگی مهدوی، ناظر به زندگی یک فرد منتظر در یک نظام اجتماعی پرورش یافته و هدفمند در مسیر موعودگرایی و موعودباوری است و به همین شکل چه در خانواده، چه در محل کار، چه زندگی اجتماعی دارای ویژگیهای مختلف است. امام علی علیه السلام به مردمان عصر خود میفرمودند «بدانید که هر کسی امامی دارد که به او اقتدا میکند و از نور علم او بهره میبرد... بدانید که شما نمیتوانید همچون من باشید اما با ورع و کوشش بسیار و عفت و اصلاح و از بین بردن نقصها مرا یاری کنید»؛ این توصیه نشان میدهد که نخستین گام در راه یاری امام موعود، مربوط به اموری در حوزه زندگی فردی است و گام بعدی در جهت خدمت به موعود و یاری امام عجل الله تعالی فرجه الشریف ، تلاش در جهت آشنایی دیگران با این حقیقت بزرگ است.

دکتر ابراهیم شفیعی سروستانی

انتظار، بیانگر رویکرد نظری و عملی شیعیان در دوران غیبت تا رسیدن به آرمان مهدویت است و لازمه این رویکرد خاص، در پیش گرفتن سبک خاصی از زندگی است که به نوعی خلاصه و عصارة همة ویژگیهای مثبت مطرح شده در آموزههای اسلامی است. معتقدیم که انتظار، چیزی جز فرهنگ ناب شیعی نیست و فرهنگ انتظار، دقیقاً استمرار خط ولایت و امامت، در دوران غیبت و عامل اتصال شیعه به امامشان، در دوران غیبت است و آنچه از آموزههای دینی میفهمیم، این است که مردم باید به همه تعالیم اسلامی عمل کنند تا منتظران واقعی باشند. امام زمان، شاخص و معیار زمان ماست و ما با آن حجت، سنجیده میشویم. بنابراین، ما به عنوان منتظر، اگر بتوانیم به خوبی امام را بشناسیم و رضایت او را کسب کنیم، میتوانیم بگوییم که سبک زندگی‏مان منتظرانه و همراه با اعتقاد مهدوی است.

*

استاد رضا شجاعی‌مهر

دین اسلام در سه حوزه، ظهور و بروز دارد: حریم شخصی که آداب فردی را در بر می‌گیرد و در بعد مادی و معیشتی نیز دستوراتی دارد و حوزه روابط اجتماعی که انسان‌ها را گوشه‌گیر و منزوی نمی‌کند بلکه روابط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را تهذیب می‌کند. حوزة کمال‌شناسی و غایت‌شناسی به عنوان سومین بعد آن است، این حوزه رابطة شخص و اجتماع را با مبدأ هستی ترسیم می‌کند و نشان می‌دهد که سبک زندگی دینی به طور عام و زندگی مهدوی به طور خاص در زندگی به دنبال مطالبات شخصی نیست بلکه در جستجوی ورای آنها است. در سبک زندگی مهدوی این سه حوزه برجسته است و مهدویت به این سه زاویه شکل می‌دهد، مهدویت زنجیرة حریم فردی، حوزه روابط اجتماعی و حوزه کمال‌شناسی را به یکدیگر مرتبط می‌کند و به سرانجام می‌رساند. امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف  اساسی‌ترین گزاره‌ای است که در سلوک دینی، نقش‌آفرینی می‌کند.

*

استاد محمدمهدی ماندگاری

سبک زندگی، فقط قالب زندگی نیست. سبک زندگی قالب و محتواست. روح و جسم زندگی است. ظاهر و باطن زندگی است. سبک زندگی عبارت است از: اولاً، نگاه به زندگی و عالم هستی (یعنی افکار و عقاید)؛ ثانیاً، احساس نسبت به زندگی که همان حب و بغض نسبت به افراد، افعال و اشیا است و ثالثاً برنامه‌ها و روش‌ها و رفتارهای ما. نگاه، ناشی از افکار و باورهاست و حب و بغض‌ها، ناشی از احساسات و علاقه‌ها و برنامه‌ها و روش‌ها و رفتارهای زندگی برخاسته از آنها. اگر این را به عنوان تعریف سبک زندگی در نظر بگیریم، در این صورت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف  به‌روزترین بشر می‌باشند.

*

استاد حسن عرفان / مدرس حوزه و دانشگاه

در دین مبین اسلام، انتظار و امید، تنها در مسأله ظهور خلاصه نمی شوند بلکه مواجهه با مشکلات و امید و انتظار، در رفع حل آن نیز یک انتظار ارزشمند و با ارزش است.

 یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین اثر ناامیدی در وجود یک انسان خودکشی و خلاص کردن خود از این مشکلات است که به یک معضل بزرگ در جهان غرب تبدیل شده است. اما دین اسلام دین امیدها و آرزوها است و برای افرادی که از زندگی ناامید می‌شوند عذاب الهی نازل خواهد شد. باید دانست که انتظار و امید بر حل مشکلات، حتی می‌تواند زمینه‌ساز ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف  باشد.

*

استاد محمدباقر حیدری کاشانی

امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ، عین الله و سرچشمه زندگی است. بهترین راه‌کار عملی برای برقراری ارتباط با این سرچشمه زندگی و نزدیکی به سبک زندگی مهدوی، ادب حضور است یعنی خودمان را در محضر حضرت ببینیم و مطیع محض در ولایت و امامت بشویم و تسلیم محض بشویم. در این جهت بهترین الگو حضرت ابوالفضل است. ببینیم که ایشان با امام زمانش یعنی امام حسین علیه السلام چه پیوندی برقرار کرد؟ ایشان سراسر عشق، معرفت و ادب بود.

*

دکتر غلامرضا بهروز لک / عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام

متأسفانه قضیه مهدویت در کشور عملیاتی و راهبردی نبوده و این رویکرد باید تغییر کند. یکی از کارهایی که باید منتظران در عصر غیبت انجام دهند، برنامه‌ریزی است به گونه‌ای که مهدویت را تبدیل به شیوه و سبک زندگی کنیم، یعنی شهر و زندگی خود را با استفاده از تکنولوژی روز، اسلام سازی کنیم البته در این جهت باید از نگاه عوامانه و عجولانه در حوزه مهدویت پرهیز کنیم.

*

استاد حسین دهنوی

سبک زندگی مهدوی، همان سبک زندگی اسلامی و زندگی مهدوی همان انجام واجبات و ترک محرمات است. کشور در نهادینه کردن سبک زندگی مهدوی پیشرفت زیادی داشته اما تا رسیدن به زندگی مطلوب حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف  باید تلاش کنیم و در این مسیر قطعاً با رعایت آداب اجتماعی، جامعه ما مهدوی می‌شود.

*

دکتر حسن عباسی

جامعه مهدوی را نمی‌توان با نرم افزار غربی ایجاد کرد.  پانزده سال است که رهبر انقلاب از زمانی که رئیس‌جمهور بود تا الآن فریاد می‌زند که لباس ملی چه شد، ما متأسفانه یک مرکز طراحی لباس ملی نداریم، الآن تنها لباس ملی در ایران چادر خانم‌هاست و بقیه لباس‌ها با مدل غربی، از این گزینه بگیرید تا پیتزا، پپرونی و فرم دکور خانه و آشپزخانه. آرام آرام غربی سازی بر جهان سیطره پیدا می‌کند و راه بیرون رفت از این قضیه و «مهدوی شدن»، مهاجرت است و قدم اول تغییر در نحوه پوشش است تا مسائل دیگر. اگر داعیه اسلام و مهدویت داریم نقش و رسالت ما و نسل بعدی، تبیین مؤلفه‌ها است.

*

محمد یوسفیان / مسئول واحد کودک و نوجوان مرکز تخصصی مهدویت قم

تمام انسان‌ها در زندگی خود به دنبال الگوبرداری و داشتن سبک زندگی به طور آگاهانه و ناآگاهانه هست‌اند، بنابراین در تربیت نسل مهدوی باید به این نکته توجه داشت که کودکان در گفتار و رفتار خود به سبک و روش پدر و مادر و دوستان خود عمل می‌کنند. بنابراین باید در این مسیر عملکرد خود را بر مبنای رضایت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف  قرار دهیم که اگر در این راه موفق شدیم، کودکان نیز همگام با ما عمل خواهند کرد. اگر ما مفاهیم مهدوی را در رفتار و کردار خود وارد کنیم، کودکان را از پایه وارد زندگی مهدوی کرده‌ایم و می‌توانیم هم‌زمان با بزرگ شدن کودک یک دانش‌آموز مهدوی، یک دانشجوی مهدوی و یک متخصص مهدوی تربیت کنیم.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
صفحه اصلی
درباره ما
تماس با ما
ثبت وبلاگ
گلدون وبلاگی
ارسال مطلب
فا تولز ، ابزار رایگان وبمستر