زنگان-کانون وبلاگ نویسان جوان زنجان

ارسال مطلب
مهرزنجان
حرف تو

بسیج و بصیرت

سیب

----- شما در زنگان هستید zanghan.ir -----

زنگان جایی برای نخبگان وبلاگ نویسان "زنجانی"

تیتر بزنید جایزه بگیرید
 تیتر بزنید جایزه بگیرید
آخرین نظرات
معرفی کتاب
 معرفی کتاب
پیوندهای روزانه
پیوندها
 مصاحبه با وبلاگ نویسان

آقا محمّد نجمی زنگانی

کانون وبلاگ نویسان جوان زنجان | سه شنبه, ۱۸ تیر ۱۳۹۲، ۰۸:۵۷ ق.ظ

وبلاگ"زنجانی"نوشت
آقا محمّد نجمی زنگانی

فرزند مرحوم آخوند ملاّ حسینعلی زنگانی به سال 1288 ه.ش. در شهر زنگان در خانواده ی علم و عمل به دنیا آمد. از شش سالگی آغاز به تحصیل نمود. از محضر پدر بزرگوارش مقدمات و صرف و نحو و اصول را فرا گرفت و در 1310 بعد از مرگ پدرش به شهر قم رفت از علمای اعلام حوزه ی علمیه قم بالاخص از دروس شادروان شیخ عبدالکریم حائری استفاده کرد و به درجه ی اجتهاد رسید و گواهی اجتهاد از مرحوم حائری و مرحوم نائینی دریافت نموده و به شهر زنگان برگشت و در حدود چهار یا پنج سال در این شهر تدریس فرمود و مدتی هم در شهرهای زنگان، تبریز و مراغه به منبر تشریف می برد و وعظ می فرمود در حدود سال 1320 به تهران مهاجرت کرده در فرهنگ (آموزش و پرورش) مشغول تدریس فقه و اصول وملل و نحل شد.

بعدها در دانشگاه تهران به تدریس در رشته الهیات و تألیف کتب اشتغال ورزید و به عالم علم و اسلامیت خدمات ارزنده ای فرمود و با کمال تأسف در مهرماه 1344 در همان شهر از دنیا رفت. روانش شاد.

طبق وصیّت او کلیه کتاب های کتابخانه اش به کتابخانه مسجد سلطانی زنگان اهداء گردید. متأسفانه کتابخانه مسجد مزبور بجز سالن مطالعه و کتابهای خود ارشاد اسلامی، در طی سال ها هیچگونه مورد استفاده ی علاقمندان قرار نگرفته است و فعلاً هم به همان حال می باشد. حال چرا و بچه علت؟ معلوم نیست.

مرحوم محمّد نجمی عمر خود را با زهد و تقوی و نیک نامی گذرانید و همواره مورد اعتماد دانش دوستان و دانشمندان بود.

آثار ماندگار ایشان عبارتند از:

1- شرح حال و زندگانی حضرت رسول (ص).

2- صد گوهر حکمت از سخنان حضرت علی(ع).

کتاب تبویب و ترجمه ی صد کلمه از کلمات قصار علی(ع) مصدَّر به فهرست مندرجات است چاپی سربی، تهران، چاپخانه دانش. در 1320 ه.ش. خریداری آستان قدس در 1321.(شماره ی 7825).

3- زندگانی و تدبیر منزل از حکیم ابوعلی سینا.

4- تاریخ فرق اسلامی.

5- کتب درسی که به درخواست اولیاء وزارت فرهنگ تألیف فرموده بودند، از طرف آن وزارتخانه چاپ شده و سالها مورد استفاده در دبیرستان های کشور بوده است.

6-اسلام در عصر دانش ترجمه ی کتاب الاسلام فی عصر العلم تألیف محمد فرید وجدی مصری چاپ تهران 1318 ه.ش.

7- تصحیح و تحشیه و مقدمه ی کتاب انوار الملکوت فی شرح الیاقوت، این کتاب عربی شرحی است از علامه حلی (648-726 ه.ق.) بر کتاب الیاقوت تألیف ابواسحاق ابراهیم بن نوبخت از دانشمندان نیمه ی اول قرن چهارم هجری. این کتاب در سال 1338 جزء انتشارات دانشگاه تهران به چاپ رسیده است.

  • کانون وبلاگ نویسان جوان زنجان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
صفحه اصلی
درباره ما
تماس با ما
ثبت وبلاگ
گلدون وبلاگی
ارسال مطلب
فا تولز ، ابزار رایگان وبمستر