زنگان-کانون وبلاگ نویسان جوان زنجان

ارسال مطلب
مهرزنجان
حرف تو

بسیج و بصیرت

سیب

----- شما در زنگان هستید zanghan.ir -----

زنگان جایی برای نخبگان وبلاگ نویسان "زنجانی"

تیتر بزنید جایزه بگیرید
 تیتر بزنید جایزه بگیرید
آخرین نظرات
معرفی کتاب
 معرفی کتاب
پیوندهای روزانه
پیوندها
 مصاحبه با وبلاگ نویسان

پرهیز از راکد گذاشتن اموال

کانون وبلاگ نویسان جوان زنجان | چهارشنبه, ۱۱ دی ۱۳۹۲، ۰۷:۵۹ ق.ظ

وبلاگ"حماسی"نوشت

پرهیز از راکد گذاشتن اموال

از عوامل رکود اقتصادی، بی‏کار نگه‏داشتن ثروت و دارایی است. بی‏گمان، سرمایه برای اقتصاد، مانند خون برای بدن انسان است. همان‏گونه که رشد و شادابی بدن در گرو جریان خون در آن است، رشد و شکوفایی و شادابی اقتصادی نیز در گرو جریان داشتن پول و دارایی افراد در پیکره اقتصاد کشور است. حکمت اصلی هشدار قرآن به کسانی که انبوهی از زر و سیم را در خانه‏ها ذخیره کرده‏اند و آن را وارد شریان‏های اقتصادی کشور نمی‏کنند، در اثرگذاری منفی این زراندوزی‏ها در ایجاد اختلال در اقتصاد کشور و دامن زدن به شکاف طبقاتی نهفته است.

وبلاگ حماسی

از دیدگاه امام صادق علیه السلام بی‏کار نگه‏داشتن اموال، زمینه‏ساز تباهی و از بین رفتن آن است. شخصی به نام ابان بن عثمان می‏گوید: امام صادق علیه السلام مرا خواست و فرمود: «آیا فلانی زمینش را فروخت؟» گفتم: آری. فرمود: «در تورات نوشته است هر کس زمین و آبش (قنات، چاه و مانند آن) را بفروشد و پول خود را در خرید زمین و آب مصرف نکند، آن پول از بین خواهد رفت». (1)

آن حضرت در حدیثی دیگر فرمود: «آدمی پس از خود، چیزی بر جا نمی‏گذارد که برای او سخت‏تر از مال بی‏کار باشد». از آن حضرت پرسیدند: مال بی‏کار چیست؟ فرمود: «یعنی اینکه آن مال را در درون دیوار خانه یا باغ، یا هر جای دیگر پنهان کند و آن را به کار نبرد». (2)

در حدیثی از امام موسی بن جعفر علیه السلام در این باره آمده است که فرمود: «همانا زمین برای خداوند عزّ و جل است که خداوند آن را روزیِ بندگانش قرار داد. پس هر که زمینی را به مدت سه سال بدون هیچ علتی معطل بگذارد و از آن استفاده‏ای نکند، باید از دست او خارج شود و به غیر او واگذار شود». (3)

«اسلام اندوختن پول را غیرمجاز شمرده است؛ بدین سان که مالیات زکات را بر پول راکد، به طوری که هر سال تکرار می‏شود، وضع کرده است. به همین علت است که قرآن اندوختن طلا و نقره را جنایتی می‏داند که به آن، وعده دوزخ داده است. در آنجا که فرمود: کسانی که زر و سیم را گنجینه می‏کنند و آن را در راه خدا هزینه نمی‏کنند، ایشان را از عذابی دردناک خبر ده. روزی که آن [گنجینه] را در آتش دوزخ بدارند و پیشانی و پهلو و پشت آنان را با آنها داغ کنند [و گویند:] این است آنچه برای خود اندوختید. پس [کیفر] آنچه را می‏اندوختید، بچشید. (بقره: 34 و 35) (4)

«متأسفانه از آن هنگام که عصر سرمایه‏داری آغاز شد، پول‏ها برای رباخواری به بانک‏ها سرازیر گردید، و بدین سان به جای تولید، سبب تمرکز ثروت گردید، و از این رهگذر سرمایه‏های بسیاری از صحنه تولید خارج شد و در بانک‏ها انباشته گردید. بانک‏داران نیز پول‏های اندوخته شده افراد مختلف را از راه فریب آنان به سود سالیانه ـ که مشتریان بانک به علت به حساب گذاشتن پول خویش و راکد گذاشتن آن در بانک، دریافت می‏کردند ـ جذب می‏کردند، و به جای آنکه این ثروت‏ها در راه تولید صحیح در جریان بیفتد، در صندوق بانک‏ها انباشه می‏شد. بر اساس همین انباشته شدن ثروت‏ها بود که بانک‏های بزرگ و مراکز شگفت‏انگیزی به وجود آمدند؛ بدان سان که بر مقررات مالی و ثروت کشور چیره گردیدند و از این رهگذر، همه جلوه‏های توازن حیارت اقتصادی بر هم زده شد». (5)

 

پی نوشت ها:

1- حر عاملی، محمد بن حسن،1391 ق. وسائل الشیعه، بیروت.دار احیاء التراث العربی،جلد 7، صفحه 70

2- همان، صفحه 69

3- کلینی. 1365. کافی. تهران: دارالکتب الاسلامیه.جلد 5، صفحه 297

4- صدر، سید محمدباقر. 1349. اقتصادنا. ترجمه ع. اسپهبدی. تهران: مؤسسه انتشارات اسلامی ـ انتشارات برهان.جلد یک، صفحه 455

5- همان، صفحه  454

  • کانون وبلاگ نویسان جوان زنجان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
صفحه اصلی
درباره ما
تماس با ما
ثبت وبلاگ
گلدون وبلاگی
ارسال مطلب
فا تولز ، ابزار رایگان وبمستر