کانون وبلاگ نویسان جوان زنجان | شنبه, ۷ دی ۱۳۹۲، ۰۸:۰۶ ق.ظ
وبلاگ"حماسی"نوشت
یکی از اصلهای مهم اقتصاد اسلامی که بارها در روایات اهل بیت علیهم السلام بدان اشاره شده، این است که در جامعه اسلامی، معیار تولید کالا و عرضه آن به مسلمانان، باید مصلحت واقعی و نیازمندی آنان به کالا باشد، نه تمایل و تقاضای آنان؛ چراکه در بسیاری از وقتها، تمایل و تقاضای عمومی بر اساس نیازمندیهای کاذب انسانها شکل میگیرد، نه مطابق با نیازهای واقعی آنها، در نتیجه اگر عرضه کالا صرفاً بر اساس همسویی با تمایل و تقاضای عمومی باشد، راه برای تولید و عرضه کالاهای زیانبار هموار و اصلِ «نیازمندی عمومی» فدای نیازهای کاذبی میشود که توجه به آن موجب دامن زدن به مصرفگرایی، چشم و همچشمی، اسراف و مانند آنها میگردد.
شهید مطهری در این باره مینویسد:
بعضیها گمان میکنند که منبع درآمد، تمایلات بشر است و هر چیزی که تقاضایش وجود داشت و میل به خرید آن در مردم بود و پول درآور بود، باید عرضه داشت؛ و اینکه تقاضا علت تامّه جواز عرضه است؛ گرچه عرضه مواد مهلک یا ضعیفکننده جامعه باشد. جامعهای که بیماری بادبادک و اسباببازی و لوازم تجملی دارد؛ مانند مریضی است که اشتهای چیزی دارد که برایش مضرّ است. ... بالاتر اینکه تقاضای کاذب به وجود میآورد؛ هروئین میسازد و راه درآمد هنگفت به وجود میآورد.
این در حالی است که اسلام، مکاسب محرمه دارد و قبل از هر مسئلهای در مکاسب، مکاسب محرمه را عنوان میکند. فروختن بت و صلیب را حتی به غیرمسلمانان تحریم میکند، فروختن شراب و آلات قمار و وسایل گمراه کننده را مطلقاً تحریم میکند. فروش کتابهای گمراه کننده را تحریم میکند. ...
از همه اینها آشکار میشود که تز اسلام این است: منبع درآمد، نباید تمایلات و خواستههای مردم باشد، بلکه مصالح عمومی باید باشد. این اقتصاد، اقتصادی است واقعبینانه و مرتبط به اخلاق و تربیت بشر. پس در عین اینکه اسلام طرفدار ازدیاد ثروت است و ثروت را وسیله تأمین هدفهای عالی خود میداند، به همین دلیل که هدف، عالیتر از خود ثروت است، راه درآمد را تمایلات و تقاضا نمیداند، مصلحت را راه میداند. اما در اقتصاد جدید اینگونه محدودیتها وجود ندارد؛ خصوصاً اقتصاد سرمایهداری. از صادراتشان میتوان حقیقت را فهمید که از مملکتهای نیازمند چه میبرند و چه تحویل میدهند. (1)
شهید مطهری در جای دیگر میگوید:
افراد در تولید آزادند یا نه؟ به عبارت دیگر، هدف تولید چه باید باشد؟ هر چه سود دارد؟ یا هر چه مفید است؟ در رژیم سرمایهداری آزادی مطلق است. در رژیم سوسیالیستی، چون تولید و تقسیم به دست اجتماع است، قهراً دایرمدار اجتماع است. در اسلام با حفظ مالکیت فردی، جلو آزادی در تولید را در غیر امور مورد احتیاج اجتماع گرفتهاند. مکاسب محرمه عبارت است از کسب به کار غیرمفید یا مضر. (2)
«این در حالی است که سرمایهداران بزرگ دنیا با به دست گرفتن رسانههای تبلیغاتی، ذهن و اندیشه مخاطبان را پیوسته به انتخاب کالاهای خود جلب میکنند و با شیوههای گوناگون، مصرفگرایی را ترویج میکنند. این شیوه تبلیغاتی که همگام با اهداف مکتب سرمایهداری بر پایه افزایش سود و لذت (و بدون در نظر گرفتن مصالح عمومی) استوار است، از دیدگاه اقتصادی اسلام, ارزشی ندارد؛ چراکه با ایجاد نیازهای کاذب، آدمی را به مصرفگرایی و تجملات میکشاند و به امیال نفسانی او دامن میزند. (3)
پی نوشت ها:
1- مطهری، مرتضی. 1385. نظری به نظام اقتصادی اسلام. تهران: صدرا. چاپ سیزدهم.صفحات 20 و 21
2- هان، صفحات 224 و 225
3- ایروانی، جواد. 1384. اخلاق اقتصادی از دیدگاه قرآن و حدیث. مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی. صفحه 272
-
۰
۰
- ۹۲/۱۰/۰۷
- کانون وبلاگ نویسان جوان زنجان