زنگان-کانون وبلاگ نویسان جوان زنجان

ارسال مطلب
مهرزنجان
حرف تو

بسیج و بصیرت

سیب

----- شما در زنگان هستید zanghan.ir -----

زنگان جایی برای نخبگان وبلاگ نویسان "زنجانی"

تیتر بزنید جایزه بگیرید
 تیتر بزنید جایزه بگیرید
آخرین نظرات
معرفی کتاب
 معرفی کتاب
پیوندهای روزانه
پیوندها
 مصاحبه با وبلاگ نویسان

یک واجب که آن طور که باید ! معلوم نیست !

کانون وبلاگ نویسان جوان زنجان | دوشنبه, ۲۷ آبان ۱۳۹۲، ۰۹:۰۸ ق.ظ

وبلاگ"بنده نامه"نوشت

    یک واجب که آن طور که باید! معلوم نیست !

   بدون مقدمه و باصراحت!!! در رابطه بافریضه امربه معروف و نهی ازمنکر  نکاتی راعرض می کنم :

 

1- این فریضه در بین عموم مردم مذهبی ،مهم و درعین حال نامعلوم و مبهماست!مخاطبین برنامه های صداوسیما و مستمعین منابر ،سالهاست ازارزش والای آن می شنوندو این امر، برایشان ضروری و مهم می شود.بعداز آنست که معمولا با خود زمزمه می کنند که : بعدازین این واجب رابه نحو احسن انجام خواهم داد و آمربه معروف و ناهی از منکر خواهم شد!.وبعد هم از روی احساسات صادقانه خویش ، سری را هم ازروی تآسف تکان می دهند که : ((حیف! وااسفا!نمی دانیم چرا اینقدر منکرات در کشوروجود داردوکسی جلوی این کار را نمی گیرد)) ودرهمان لحظه به دنبال متّهم یامتّهمان دربین اقشارمختلف و ارگانها و نهادهای دولتی میگردند.خب ! تقصیری هم شاید نداشته باشند.چرا که ازراهکارهای اجرایی این فریضه و نحوه پیاده سازی آن در جامعه چندان صحبت نمی شود و بیشتر به عنوان یک مفهوم ذهنی و انتزاعی شناسانده و به آن پرداخته می شود.

2- دربین بعضی از مردم این واجب دینی به علت برخی کارهای نابهنجارواشتباه گذشته ، چهره ای خشن و نامانوس به خود یافته است ! و  ازیک مفهوم فراگیر به یک امر کوچک و حداقلی ، فروکاسته شده است. از کلّ این واژه مقدس فقط در حد تذکر به چندتابی حجاب و بدحجاب!در ذهن خود دارند .(همین!) چرا که نمیتوانند در همه شئون زندگی خود و دیگران جایی را برای آن متصور باشند.حالا بماندکه به جای اینکه در بین تک تک افراد جاری و ساری باشد به یک امر صرفا دولتی تقلیل یافته است!

3-متاسفانه مثالها و مصادیق کم برای اینکار معرفی شده اند.به طوری که شخص، نمی داند چه فعالیتها و کارهایی در این دایره وسیع میگنجند و چه کارهایی خارج ازاین موضوع هستند.و همینطور دقیقامشخص نیست چه چیزهایی معروف هستند که به آن بتوان امر کرد و چه چیزهایی منکر هستند که از آن نهی شود.اصلا ،آیا هرواجبی ، معروف هم هست؟! و هر کارحرام و یا مکروه ، ازمصادیق منکرات محسوب می شود؟

- به هرحال باید گفت هم خود مفهوم امربه معروف و نهی ازمنکر دقیقا برای جامعه تبیین نشده است و درحد یک شعارکلّی و به دور از زندگی امروزی باقی مانده و هم اینکه افراد در رابطه با این مسئله دچار سردرگمی هستند که : خب ! اگر میخواهیم امربه معروف کنیم چه کاری انجام دهیم؟! و ...

 

  • کانون وبلاگ نویسان جوان زنجان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
صفحه اصلی
درباره ما
تماس با ما
ثبت وبلاگ
گلدون وبلاگی
ارسال مطلب
فا تولز ، ابزار رایگان وبمستر