زنگان-کانون وبلاگ نویسان جوان زنجان

ارسال مطلب
مهرزنجان
حرف تو

بسیج و بصیرت

سیب

----- شما در زنگان هستید zanghan.ir -----

زنگان جایی برای نخبگان وبلاگ نویسان "زنجانی"

تیتر بزنید جایزه بگیرید
 تیتر بزنید جایزه بگیرید
آخرین نظرات
معرفی کتاب
 معرفی کتاب
پیوندهای روزانه
پیوندها
 مصاحبه با وبلاگ نویسان

اسرار علمی وضو

کانون وبلاگ نویسان جوان زنجان | چهارشنبه, ۱۲ تیر ۱۳۹۲، ۰۷:۵۶ ق.ظ
   وبلاگ "هیئت اباصالح  "نوشت

           شستن صورت و دست ها، آن هم پنج بار و یا حداقل سه بار در روز اثرات قابل ملاحظه ای در نظافت بدن دارد نکته ی جالب این که دسته ای از میکروب ها به نام ارگا نسیم های بی هوازی روی پوست زندگی می کنند.
 

حکمت های وضو از دیدگاه علم بهداشت:

بهداشت پوست :

شستن صورت و دست ها، آن هم پنج بار و یا حداقل سه بار در روز اثرات قابل ملاحظه ای در نظافت بدن دارد نکته ی جالب این که دسته ای از میکروب ها به نام ارگا نسیم های بی هوازی روی پوست زندگی می کنند. پوست هنگام وضو ضمن تماس با آب در معرض اکسیژن هوا نیز قرار می گیرد و این کار مانع رشد این میکروبها می شود.

نظافت مستمر پوست :

برای باز ماندن سوراخ غده های عرق و چربی پوست امری حیاتی است که با وضو حاصل می شود.

بهداشت گوارش :

یکی از راه های مهم انتقال بیماریهای عفونی راه مدفوعی – دهانی است. عوامل عفونی و آلودگیها پس از دفع مدفوع روی دست باقی می ماند و از طریق دهان وارد بدن می شود و ایجاد بیماری می کند. با وضو می توان از ابتلاء به بسیاری از این بیماری ها پیشگیری کرد.

بهداشت دهان و دندان :

شستن دهان و بینی هنگام وضو و غسل پاک کننده ی دهان و بینی است. عفونتهای دهان و دندان به ویژه در کودکان نقش مهمی در ایجاد بیماری رماتیسم قلبی دارد همچنین نقش دندان های سالم در حفظ زیبایی و قدرت جویدن و صحبت کردن به خوبی نمایان است. یکی از راههای عمده ی انتقال عفونت های تنفسی، بینی است، مخصوصا استنشاق میکروب از راه بینی، آن هم در فصل سرما به علت تجمع نزدیک افراد در محیط های بسته یکی از مهمترین راههای انتقال عفونتهای تنفسی است.

بهداشت اعصاب و روان :

تحریکات حسی میزان هوشیاری انسان را افزایش می دهد. خواب آلودگی و کسالت و گیجی را از بین می برد، هرچه سطح بیشتری از قشر حسی مغز تحریک شود هوشیاری بیشتری به دست می آید و قدرت توجه و تمرکز انسان بیشتر می شود. با توجه به نقشه ی آدمک حسی قسمتی از مناطق بدن فضای بیشتری را روی آدمک حسی به خود اختصاص داده اند، به این صورت که لبها بزرگترین ناحیه و بعد از آن صورت و انگشت شست دست قرار دارند، حال آن که سراسر تنه در قسمت پایینی بدن با نواحی کوچکتری نشان داده شده است.

با این توضیحات روشن است که وقتی در جریان وضو داخل دهان، صورت، ساعدها، کف دستها جلوی سر و روی پای انسان تحریک شوند، قسمت اعظم قشر حسی تحریک می شود. تنها 20 درصد از سطح بدن در وضو مرطوب شده و بیش از 80 درصد آدمک حسی تحریک می شود.

در حقیقت شرع مقدس اسلام خواسته است با سهلترین عمل و کمترین زحمت بیشترین اثر بدست آید که همان نشاط و توجه کافی در هنگام نماز است و آن هم با بهترین شیوه ی تحریک حسی، یعنی آب که هم بی خطر است و هم بهداشتی، و هم از لحاظ روانی نیز خوش آیند است.

مستحبات وضو و اصول علمی:

1- وضو گرفتن قبل از خواب :

صاحب نظران رشته ی پزشکی معتقدند برای رسیدن به خوابی راحت باید اصولی رعایت شود از جمله: دوش گرفتن ملایم هرشب قبل از رفتن به رختخواب است. با توجه به توضیحات داده شده که وضو می تواند جایدوش گرفتن را بگیرد، اهمیت این دستور دینی که با وضو به رختخواب بروید روشن می شود.

2- وضو گرفتن قبل از مطالعه :

باعث توجه، تمرکز و افزایش هوشیاری می شود.

3- وضو گرفتن با آب سرد :

از نظر علمی به تایید رسیده است که آب سرد نسبت به آب گرم قدرت تحریک حسی بیشتری دارد.

4- خشک نکردن اعضا بعد از وضو :

به دلیل تماس طولانی تر آب با سطح بدن مدت تحریک حسی طولانی تر و قویتر است.

 

  منبع : نشریه تسنیم
  • کانون وبلاگ نویسان جوان زنجان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
صفحه اصلی
درباره ما
تماس با ما
ثبت وبلاگ
گلدون وبلاگی
ارسال مطلب
فا تولز ، ابزار رایگان وبمستر