زنگان-کانون وبلاگ نویسان جوان زنجان

ارسال مطلب
مهرزنجان
حرف تو

بسیج و بصیرت

سیب

----- شما در زنگان هستید zanghan.ir -----

زنگان جایی برای نخبگان وبلاگ نویسان "زنجانی"

تیتر بزنید جایزه بگیرید
 تیتر بزنید جایزه بگیرید
آخرین نظرات
معرفی کتاب
 معرفی کتاب
پیوندهای روزانه
پیوندها
 مصاحبه با وبلاگ نویسان

ورود به منطقه جدید

کانون وبلاگ نویسان جوان زنجان | چهارشنبه, ۱ آبان ۱۳۹۲، ۱۲:۱۸ ب.ظ

وبلاگ"تکاپوی انتظار"نوشت

بعضی اهل دانشند و برخی اهل بینش و اگر این دانایی و بینایی با هم باشد، بسی راهگشاتر است.
بعضی به پر کردن اوقات فراغت می‏اندیشند؛ بعضی هم به پربار کردن این اوقات و میان این دو، فاصله بسیار است.
بعضی به درک می‏اندیشند و بعضی به مدرک. میان این دو هم تفاوت بسیار است.
اگر بپذیریم که عمر و فرصت‏های ما یک سرمایه هستند، برای رساندن آن به بهره‏وری هم باید بکوشیم و جدا از پسند این و آن و جوسازی‏ها و جوزدگی‏ها، در نهایت عمر به این قضاوت دست یابیم که: «عمر را به بطالت و باطل، سپری نکرده‏ایم».
این هدف متعالی، فعالیت، هوشیاری و عزم راسخ می‏طلبد.
عمر ما مثل یک دوره آموزشی است. ما اکنون سر کلاس زندگی نشسته‏ایم؛ کلاسی که هر کس را یک بار در آن می‏نشانند و درس زندگی می‏دهند؛ پایان عمر هم اتمام این دوره است. طبیعی است که همه به یک نحو این دوره را نمی‏گذرانند. فهم، معرفت و آگاهی انسان‏ها در چگونگی گذراندن این دوره، بسیار مؤثر است.
شما اکنون در مقطع عمر و دوره آموزش و آزمایش، وارد مرحله جدیدی شده‏اید؛ با فضایی جدید؛ دوستانی تازه؛ استادانی جدید؛ موضوعاتی متفاوت با آموزه‏های قبلی؛ چشم‏اندازی جدا از گذشته و انتظارات و توقعاتی که دوستان، پدر و مادر، بستگان، جامعه، دین و مکتب از شما دارند.
چه باید کرد تا این مقطع هم با موفقیت سپری شود؟
چند نکته عملی و کاربردی یادآوری می‏شود که توجه به آنها برایمان کارساز است و در بالندگی آینده شما مؤثر:
1. به عنوان دانشجو، نگاه‏ها و قضاوت‏ها را به دنبال خود می‏کشانید و بیم‏ها و امیدهایی را برمی‏انگیزید. سعی کنید چنان باشید که امیدها به سنگ یأس نخورد و وجود شما به عنوان مایه امید، مورد توجه دیگران قرار گیرد.
2. از جریان زلال انگیزه و هدف، مراقبت کنید. به قول سهراب سپهری، «آب را گل نکنیم»؛ زیرا هدف‏های متعالی و انگیزه‏های در خور تحسین اولیه، گاهی زیر غبارهای غفلت محو می‏شود و یا اهداف فرعی و ثانوی، ما را از هدف نخستین، غافل می‏سازد و یا انگیزه‏ها از آن زلالی نخستین در می‏آید و آلوده می‏شود.
3. بعضی‏ها تحت تأثیر محیط، جو، شرایط و نگاه‏ها، آن خود طبیعی را فراموش می‏کنند و تبدیل به چیز دیگری می‏شوند. شاید غرور علمی و مرعوب محیط دانشگاه شدن و یا عنوان پرکشش دانشجو، بعضی‏ها را دچار نوعی خود برتربینی کند و همین سبب شود که در مراحل علمی، ارزشی و اخلاقی، به جای رشد، درجا بزنند و به جای اعتلا، سقوط کنند.
4. خیلی‏ها در ورود به منطقه جدید، داشته‏ های قبلی خود را جا می‏گذارند. شاعر گفته است:
«شاعری وارد دانشکده شد.
دم در، ذوق خود را به نگهبانی داد.
شاعری وام گرفت؛
شعرش آرام گرفت...»!
بی‏شک، ایمان، اعتقادات مذهبی و باورهای دینی، سرمایه‏ هایی هستند که می‏توانند به شرط سالم ماندن و مصون بودن از دستبردها و آسیب‏ها، تا پایان راه، ما را امداد کنند. مبادا که داشته‏ های خود را جا بگذاریم و دچار فقدان هویت شویم و یا فرم هویت ما را دیگران پر کنند!
5. متدین و پاک ماندن در محیط مذهبی و مسجد و در شرایط مناسب و ایده‏آل، چندان ارزشمند نیست و هنر به شمار نمی‏آید. اگر انسان سر دوراهی دین و دنیا، هوس و عقل، شهوت و تقوا یا صداقت و فریب قرار گیرد و بتواند بر جاذبه‏های پول، هوس و شهوت غلبه کند و گوهر نجابت و سرمایه عفاف خود را حفظ کند، هنر کرده است. به هر حال، حرکت در سرازیری گناه از هر کسی بر می‏آید؛ اما صعود به قله پاکی و پیمودن راه سربالا و دشوار تعهد و مسلمانی، نفس‏گیر و دشوار است و هنر مهم انسان‏های بااراده، مبادا که سختی صعود، ما را به سراشیبی سقوط بکشاند!
6. انتخاب دوست خوب، نقش مهمی در رشد علمی و موفقیت درسی و اعتلای اخلاقی دارد.
هم‌نشین تو از تو به باید
تا تو را عقل و دین بیفزاید
رفاقت با افراد تنبل و سست اراده، انسان را به ورطه سستی و تنبلی و عقب‏گرد می‏کشاند، اما دوستی با افراد هوشمند، زرنگ، عاقل، نجیب، درس‏خوان، جدی، متین و متدین، روحیه تلاش، جدیت، دینداری و اخلاق را بالا می‏برد. این مسئله چون بسیار سرنوشت‏ساز است، نباید سرسری گرفته شود.
7. عمر دانشجویی، کم و گذراست و تا چشم بر هم نهی، سپری می‏شود. این را سپری شدن سریع عمر از کودکی تا امروز نشان می‏دهد. گویا همین دیروز بود که به مدرسه می‏رفتی و مشق می‏نوشتی و فصل امتحانات و تعطیلی تابستان و... پیش می‏آمد. روزها و سال‏های آینده هم همین طور است؛ به سرعت می‏گذرد. بُرد با کسانی است که در داد و ستد با زمان، نبازند و اگر عمر و جوانی را می‏دهند، دانش و تجربه بیاموزند و در پایان کار، دچار حسرت نسبت به روزهای گذشته نشوند.
8. در این مقطع، به دلیل فضای باز فکری و سیاسی، گاهی شبهه‏ها و سؤال‏هایی پیش می‏آید که دانشجو نباید در شک و تردید بماند که خطرناک و لغزنده است. استادان و دوستان اندیشمند و باصلاحیتی را شناسایی کنید و آنان را مأمن و پناه فکری و روحی خویش قرار دهید و در چنین مسائلی، به بحث و گفت‏وگو بپردازید. مبادا که شبهه‏ها و سؤال‏ها شما را مسئله‏دار کند و از درس و پیشرفت بمانید و انگیزه‏ها را از دست بدهید.
9. ادب در رفتار، زیور انسان است. احترام به دیگران، احترام به پدر و مادر، استاد، همدرس و هم‏اتاق، نشانه معرفت و قدرشناسی است. هرگز مباد که عنوان، نام، علم و اصطلاح، ما را از ارج نهادن و احترام گزاردن به صاحبان حق، باز دارد. حضرت علی علیه‏السلام در سخنی زیبا می‏فرماید: «مهمانت را اکرام کن؛ هر چند فقیر باشد و به احترام پدر و معلمت برخیز؛ هر چند که تو امیر باشی».1
نوع رفتارمان با والدین در دوران دانشجویی، می‏تواند گواه رشد عقلی و اخلاقی ما باشد یا خدای نکرده، دلیل تکبر و غرورمان!
10. خودسازی را نباید دست کم گرفت. برای پرواز در فضای گسترده انسانیت و رسیدن به مرتبه خدمت‏گزاری به همنوعان، هموطنان، جامعه، میهن و مکتب، هم بال علم لازم است؛ هم بال ایمان. به فرموده حضرت علی علیه‏السلام «علم و دین، توأم و با همند؛ اگر از هم جدا شوند، هر دو می‏سوزند و می‏سوزانند».
بهره‏گیری از جلسات معنوی و برنامه‏های اخلاقی و عرفانی و رسیدن به رتبه خودسازی، می‏تواند بال دوم پرواز ما باشد. بکوشیم در طول دوران دانشجویی، از این خط و وادی فاصله نگیریم و رابطه خود را با مسجد، جلسات قرآنی، شخصیت‏های وارسته و برنامه‏های معنوی حفظ و تقویت نماییم؛ و الا ممکن است غافلانه به این جا برسیم که:
برداشته‏ایم آن چه بگذاشتنی است
بگذاشته‏ایم آن چه برداشتنی است
باری؛ نه خود را از یاد ببریم، نه خدا را، نه هدف را و نه جامعه را.

پی‏نوشت:
1. غرر الحکم، ج 2، ص 191.

  • کانون وبلاگ نویسان جوان زنجان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
صفحه اصلی
درباره ما
تماس با ما
ثبت وبلاگ
گلدون وبلاگی
ارسال مطلب
فا تولز ، ابزار رایگان وبمستر