زنگان-کانون وبلاگ نویسان جوان زنجان

ارسال مطلب
مهرزنجان
حرف تو

بسیج و بصیرت

سیب

----- شما در زنگان هستید zanghan.ir -----

زنگان جایی برای نخبگان وبلاگ نویسان "زنجانی"

تیتر بزنید جایزه بگیرید
 تیتر بزنید جایزه بگیرید
آخرین نظرات
معرفی کتاب
 معرفی کتاب
پیوندهای روزانه
پیوندها
 مصاحبه با وبلاگ نویسان

زیرکی و هوشمندی

کانون وبلاگ نویسان جوان زنجان | سه شنبه, ۵ خرداد ۱۳۹۴، ۰۸:۵۲ ق.ظ

وبلاگ نگاه به تاریخ اسلام نوشت

در جنگ احزاب تقریبا همه مشرکین و یهود بر علیه پیامبر متحد شدند و نیروهای خود را به صحنه آوردند تا کار اسلام را یکسره کنند.

پیامبر (ص) به یکی از افراد تازه مسلمان شده که هنوز کسی از اسلام آوردن او خبر نداشت، گفتند: اگر می توانى میان لشکر دشمن اختلاف بینداز .

آن فرد به محله یهودیان مدینه رفت، با سابقه رفاقتی که با آنها داشت پس از یک رشته صحبت های مقدماتی به آن ها گفت:اینجا شهر شما است، خانواده و دارائى شما همه در مدینه است.

 ولى دارائى و زن و بچه قریش، در جاى دیگر است، قریش اگر بر محمد پیروز نشوند، به شهر خود بر می گردند و شما را در برابر محمد تنها می گذارند، بنابر این به شرطی وارد جنگ شوید که قریش عده ‏اى از بزرگان خود را بعنوان گروگان و ضمانت ادامه جنگ به شما بدهند.

یهود گفتارش را عاقلانه دانستند.

سپس به اردوگاه قریش رفت و به آنها گفت: اکنون خبرى شنیده‏ ام، ولى باید پیش خودتان مخفی بماند.

 گفت : یهودیان از شکستن پیمان با محمّد پشیمان شده‏ اند، به محمد پیغام داده‏ اند، اگر گروهى از بزرگان قریش را بعنوان گروگان تسلیم تو کنیم، عهد شکنى ما را نادیده می گیرى؟ محمّد هم این پیشنهاد را پذیرفته است.پس حواستان کاملا جمع باشد!

چیزی نگذشت که یهود در پاسخ قریش که خواستار حمله سراسری به مسلمین بودند گفتند: تا چند تن از بزرگان قریش را بعنوان گروگان بما ندهید ما وارد جنگ نمی شویم، چون ممکن است شما نتوانید مقاومت کنید ، به شهر خود برگردید و ما را در برابر محمد تنها بگذارید.

 قریش پاسخ دادند: ما گروگان نمی دهیم.

 به این شکل، یهودیان از جنگ، کناره گرفتند و این اتفاق، بخشی از علل تضعیف روحیه دشمن و در نهایت عقب نشینی کفار در جنگ احزاب شد، در حالی که تعداد آنها چند برابر مسلمین بود.

منبع: سیره ابن هشام – از نرم افزار نورالسیره -  ترجمه،ج‏2،ص:169- با تغییر در جمله بندی

تحلیل:

در اسلام، زیرکی  از صفات مؤمن شمرده شده، پیامبر(ص) برای جلوگیری از خونریزی، نقشه را طوری طراحی می کردند که تلفات انسانی به حد اقل برسد.

 یک نمونه از این طرح ها را در فتح مکه ببینید که شهری با آن همه سابقه سماجت و مقاومت در برابر اسلام، با کمترین خونریزی فتح شد.

 پیامبر برای هر حرکت، با نقشه و فکر، گام  برمی‌داشتند.

قطعا امروزهم که دشمن در اردوی اسلام، اختلاف ایجاد کرده، با طراحی درست می توان جامعه را از  دام دشمن نجات داد، آیا بدون کمک مردم هم این کار عملی است یا همه باید هوشیارانه عمل کنیم؟ 

  • کانون وبلاگ نویسان جوان زنجان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
صفحه اصلی
درباره ما
تماس با ما
ثبت وبلاگ
گلدون وبلاگی
ارسال مطلب
فا تولز ، ابزار رایگان وبمستر