زنگان-کانون وبلاگ نویسان جوان زنجان

ارسال مطلب
مهرزنجان
حرف تو

بسیج و بصیرت

سیب

----- شما در زنگان هستید zanghan.ir -----

زنگان جایی برای نخبگان وبلاگ نویسان "زنجانی"

تیتر بزنید جایزه بگیرید
 تیتر بزنید جایزه بگیرید
آخرین نظرات
معرفی کتاب
 معرفی کتاب
پیوندهای روزانه
پیوندها
 مصاحبه با وبلاگ نویسان

سبک زندگی اهل بیت(ع)- نماز

کانون وبلاگ نویسان جوان زنجان | يكشنبه, ۳ خرداد ۱۳۹۴، ۰۸:۲۶ ق.ظ

وبلاگ اسلام دوست داشتنی نوشت نماز و اهل بیت(ع)

 در زیارت عاشورا از خداوند می خواهیم زندگی و مرگ ما را مانند زندگی و مرگ محمد(ص) و آل محمد(ع) قرار دهد: اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد.براستی زندگی آن حضرات چگونه بود و زندگی ما با زندگی آنها چقدر فاصله دارد؟ یکی از ویژگیهای آنان این بود که به نماز خیلی اهمیت می‌دادند.

بنابراین نمی توان ادعای محبت اهل بیت و شیعه بودن کرد و بی نمازبود و یا به آن اهمیت لازم را نداد. پیامبراکرم(ص) شبها به اندازه ای سرپا می ایستاد و نماز می خواند که پاهایش ورم میکرد. آیه نازل شد: طه ما انزلنا... ای پیامبر ما قرآن را نفرستادیم که شما خود را  به مشقت بیندازی! یکی از همسرانش گفت: شما که گناه ندارید! این همه نماز و شب زنده داری برای چیست؟

فرمود: آیا بنده سپاسگزار خدا نباشم؟ وقت نماز که می شد می فرمود: ارحنا یا بلال! بلال اذان را بگو و راحتمان کن. راحتی و خوشی آن حضرت در نماز بود. علی(ع) در 24 ساعت هزار رکعت نماز می خواند.

بنا به روایات گوناگون پیشانی آن حضرت از کثرت سجده مانند زانوی شتر پینه بسته بود. امام حسین(ع) شب عاشورا وقت گرفت برای اینکه فقط عبادت کند و آن شب را تا صبح عبادت کردند. امام چهارم به دلیل سجده های فراوان, ملقب به سجاد یعنی بسیار سجده کنند شد.

زین العابدین و سید الساجدین  به معنای زینت عبادت کنندگان و سرور سجده کنندگان لقب های دیگر آن حضرت است که بر کثرت عبادت آن حضرت دلالت میکند. مناجات خمس عشر, دعای ابوحمزه ثمالی و دعاهای صحیفه سجادیه به تنهایی بر کثرت عبادت و نمازهای آن حضرت دلالت میکند.

اهل بیت(ع) و نماز اول وقت

در جنگ صفین علی(ع) در عین درگیری و جنگ به آسمان نگاه میکرد. ابن عباس پرسید چه می کنید؟ فرمود: می خواهم بدانم وقت نماز ظهر شده است یا نه؟ ابن عباس گفت: الان چه وقت نماز است؟! فرمود: ما برای نماز است که با شامیان می جنگیم.

ظهر عاشورا یکی از یاران امام حسین(ع) عرض کرد که وقت نماز است. امام حسین به آسمان نگاهی کرد و فرمود: آری! وقت نماز است, خداوند تو را از اهل نماز و ذکر قرار دهد که وقت نماز را یاد آوری کردی! آنگاه فرمود: بگویید, جنگ را متوقف کنند تا نماز بخوانیم, ولی دشمن موافقت نکرد و چند نفر خود را سپر تیرها کردند و امام با چند نفر از یارانش نماز خوف(ویژه جنگ) خواند. امام رضا(ع) با یکی از متکلمان مناظره میکرد. وقت نماز که شد, فرمود: ادامه مناظره بعد از نماز. آن دانشمند گفت: بحث را ادامه دهید دارم استدلال شما را می پذیرم. امام فرمود: پس از نماز.

امام خمینی(ره) در فرانسه با خبرنگاران گوناگون مصاحبه میکرد. وقت نماز که شد آن را ناتمام گذاشت. از آیت الله سید علی قاضی طباطبایی نقل شده است که اگر کسی نمازهایش را اول وقت خواند و به مقامات معنوی نرسید مرا لعنت کند.  براستی ما که ادعای مسلمانی و شیعه بودن داریم چقدر به نماز اول وقت اهمیت می دهیم؟!

اهل بیت(ع) و نماز جماعت

اهل بیت(ع) به نماز جماعت اهمیت زیادی می‌دادند. پیامبراکرم در روزهای آخر عمر با کمک برخی اصحاب به مسجد رفت و نماز جماعت خواند. علی(ع) در نماز جماعت ضربت خورد.

امام حسین(ع) در منرلی که با سپاه حر برخورد کرد نماز ظهر و عصر را به جماعت خواند. حر نیز با سپاهش به حضرت اقتدا کرد. حتی در سخت ترین شرایطی مانند ظهر عاشورا نماز را به جماعت خواند و چند نفر نیز به همین خاطر به شهادت رسیدند, در حالی می توانست به اصحاب بفرماید که تک تک در خیمه ها نماز بخوانند.

همه مقاتل نوشته اند که نماز را جماعت و به شکل نماز خوف خواندند. اصحاب دو دسته شدند. گروهی مراقبت و گروهی به امام اقتدا کرده و یک رکعت را با امام و رکعت دوم را خودشان سریع خوانده و به جای گروه دیگر رفتند و آنها آمدند و رکعت اول را به رکعت دوم امام اقتدا کرده و رکعت دوم را خودشان خواندند.

ما شیعیان چقدر به نماز جماعت اهمیت میدهیم!؟ چرا این قدر مساجد ما خلوت است؟ نکته مهم اینکه نماز جماعت به اندازه ای اهمیت دارد که حتی افرادی مانند معاویه و عمرو عاص نیز و لو در ظاهر به آن پایبند بودند.

معاویه نیز سحرگاه 19 رمضان که امامت نماز را بر عهده داشت, زخمی شد. عمرو عاص که مریض بود قاضی شهر را به جای خود فرستاد و او کشته شد.

 

  • کانون وبلاگ نویسان جوان زنجان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
صفحه اصلی
درباره ما
تماس با ما
ثبت وبلاگ
گلدون وبلاگی
ارسال مطلب
فا تولز ، ابزار رایگان وبمستر