زنگان-کانون وبلاگ نویسان جوان زنجان

ارسال مطلب
مهرزنجان
حرف تو

بسیج و بصیرت

سیب

----- شما در زنگان هستید zanghan.ir -----

زنگان جایی برای نخبگان وبلاگ نویسان "زنجانی"

تیتر بزنید جایزه بگیرید
 تیتر بزنید جایزه بگیرید
آخرین نظرات
معرفی کتاب
 معرفی کتاب
پیوندهای روزانه
پیوندها
 مصاحبه با وبلاگ نویسان

آیا حرام دانستن رقص مردم را از اسلام دور می کند؟

کانون وبلاگ نویسان جوان زنجان | يكشنبه, ۲۳ فروردين ۱۳۹۴، ۰۷:۵۷ ق.ظ

وبلاگ اسلام دوست داشتنی نوشت

آیا حرام بودن رقص باعث می شود که خیلی ها از اسلام زده شوند؟ یکی پرسید: آیا سختگیری هایی مانند حرام دانستن رقص باعث نمی شود که خیلی ها از اسلام زده شوند؟گفتم که این موضوع بستگی به نوع نگرش و میزان دانش، اطلاعات و تجربه افراد به ویژه دانش دینی آنها دارد.

برای روشن شدن موضوع گفتیم گه اگر پزشکان متخصص بگویند که مثلا خوردن سس مایونز یا پفک نمکی درست نیست و برای سلامتی انسان ضرر دارد، واکنش افراد به این توصیه پزشکان با توجه به نگرش، سن، تجربه، دانش و اطلاعات آنها، متفاوت خواهد بود:

1- بچه ها که فقط از دریچه خوش مزه بودن و لذت و خوشی به همه چیز نگاه می کنند و هیچ اطلاعاتی درباره ضرر و زیان این خوراکی ها ندارند گوش به این توصیه پزشکی نمی دهند و می خورند تا کیف و لذتشان را ببرند.

کودکان به اقتضای سن کم، تجربه و دانش اندکی هم دارند و نمی دانند که هر چیز خوشمزه و لذیذ لزوما مفید هم نیست و در مقابل هر چیزی که مانند آمپول همراه با درد باشد، بد نیست و می تواند به رغم دردناک بودن برای سلامتی انسان کاملا حیاتی باشد.

براساس همین معیار لذت و رنج است که بچه ها از دکترها خوششان نمی آید، ولی پدر و مادرها خیلی خوب می دانند که دکترها و توصیه های پزشکی آنها چقدر ارزشمند و برای سلامتی فرزند آنها مهم است. برای همین از آنان تشکر کرده و پول هم به آنان می دهند.

2- برخی ها در پاسخ می گویند: اگر ضرر دارد، چرا تولید و تبلیغ می کنند و می فروشند؟ این افراد به سود سرشاری که از راه تولید و فروش این خوراکی ها عاید خیلی ها می شود، توجه ندارند.

سودجویی اساس کار و فعالیت بسیاری از انسان ها، کارخانجات و کارتل های بزرگ اقتصادی است و برای آنها چیزی که مهم نیست، سلامتی انسان هاست.

3- بعضی ها می گویند: اگر سس مایونز و پفک ضرر دارد، پس چرا این همه آدم آن را می خورند؟ این دسته به سبب تجربه و اطلاعات کم نمی دانند، هر کاری را که مردم انجام دادند، همیشه نمی تواند درست باشد. درستی و نادرستی هر چیزی، دلیل خاص خود را دارد.

درستی و نادرستی مصرف یک ماده عذایی و مفید و غیر مفید بودن آن مربوط به آثار و خواص آن در جسم و جان انسان دارد و این را دانش پزشکی تعیین می کند. اگر چیزی مضر باشد، همه اهل عالم هم آن را بخورند، یک ذره هم از ضرر آن کاسته نمی شود!

4- بعضی ها که تجربه بیشتری دارند و عاقلانه با قضایا برخورد می کنند، می گویند: وقتی یک پزشک متخصص می گوید ضرر دارد، حتما ضرر دارد و نباید خورد و از خوردن سس و پفک پرهیز کرده و گاه ناپرهیزی می کنند.

5- افرادی که از نطر دانش و دانایی پخته ترند دنبال این می روند تا بدانند که چرا این خوراکی ها برای سلامتی انسان ضرر دارد؟

از یک کارشناس مطمئن توضیح می خواهند یا کتاب و مقاله معتبری را در این زمینه می خوانند تا دقیقا ضررهای این مواد غذایی را بشناسند.

این افراد مقاومت بیشتری در برابر میل خود به این غذاها نشان می دهند. اگر دیگران هم بخورند و اصرار بر خوردن آن بکنند، از آن امتناع می کنند و زیر بار خواسته دیگران نمی روند و بر خلاف ضرب المثل معروف، همرنگ جماعت نمی شوند، هر چند به قیمت رسوا شدن آنان تمام شود. مسایل و آموزه های دینی هم چنین است. افراد متناسب با نوع نگاه، امیال، تجربه و دانش خویش درباره آنها قضاوت می کنند.

مطمئنا بهترین راه برخورد با آموزه ها و حلال و حرام های دینی همان راهکار شماره 5 و در درجه دوم راهکار شماره 4 می باشد.

  • کانون وبلاگ نویسان جوان زنجان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
صفحه اصلی
درباره ما
تماس با ما
ثبت وبلاگ
گلدون وبلاگی
ارسال مطلب
فا تولز ، ابزار رایگان وبمستر