زنگان-کانون وبلاگ نویسان جوان زنجان

ارسال مطلب
مهرزنجان
حرف تو

بسیج و بصیرت

سیب

----- شما در زنگان هستید zanghan.ir -----

زنگان جایی برای نخبگان وبلاگ نویسان "زنجانی"

تیتر بزنید جایزه بگیرید
 تیتر بزنید جایزه بگیرید
آخرین نظرات
معرفی کتاب
 معرفی کتاب
پیوندهای روزانه
پیوندها
 مصاحبه با وبلاگ نویسان

ازدواج و ابتکار ! (3)

کانون وبلاگ نویسان جوان زنجان | دوشنبه, ۱۰ فروردين ۱۳۹۴، ۰۸:۱۰ ق.ظ

وبلاگ دمنوش اندیشه نوشت

پیرو مطالب قبلی یعنی « ازدواج و ابتکار (1) و (2)» ، اینک سومین مطلب از سری مطالب «ازدواج و ابتکار» در زیر می آید . امید است که با هم اندیشی شما و پیشنهادات یا مقالات تان ، این نوشته ها ادامه پیدا کند. 

جامعه ی پیچیده و مدرن_سنتی امروز که در کشور و نیز مسائل و مشکلاتی که در زمینه های اقتصادی و مسکن و جهیزیه ی جوانان رخ نمایانده است

و از طرفی هجمه های ضد اخلاقی در شبکه های مختلف تلویزیونی و اینترنتی و رواج بدل های نامبارکی به جای امر مقدس و انسانیِ ازدواج ، همانند : دوستی های پسر و دختر ، ازدواج سفید ( یا همباشی سیاه ؟! به قول آقای عباسی) ، هم جنس گرایی ها ، خانه های مجردی و روابط نامشروع که حاصلی جز عذاب وجدان و نابودی ایمان ندارد ( و بدون توبه صاحب آن را به کام انواع سیاهی ها فرومی برد) ، همگی حاکی از آن است که نظام اخلاقی ،فرهنگی و اقتصادی جامعه  در صورت بیماری ، قطعاً در ازدواج جوانان تاثیر سوء می گذارد و نشاط اجتماعی را کاهش می دهد و باعث بروز ناهنجاری هایی چون اعتیاد ، افسردگی ، انحرافات اخلاقی و رواج خشونت در جامعه می شود. 

در این نوشتار ، به ارائه ی راه حلی در حوزه ی مسائل اقتصادی می پردازیم . چه خوب است که این راه حل به عنوان تنهاترین راه حل ، کامل ترین راه حل و شمول گرا ترین راه حل دیده نشود چرا که اولاً راه حل هایی که در مسائل اجتماعی داده می شود بدون نقصان نیستند چرا که طیف های اجتماع مختلف اند و نمی توان از همه انتظار داشت تا با همان یک راه حل ، مشکل خود را حل کنند بلکه این راه حل مخصوص عده ای خاص است.

یکی از راه حل هایی که در حوزه ی مسائل اقتصادی و برای بخشی از جامعه می توان ارائه داد این است که پسرانی که  مشکل اقتصادی دارند  و حتی سربازی نرفته اند و خانواده شان دارای وضعیت مالی متوسط به بالا هستند، بتوانند با این راه حل ازدواج کنند و از سردرگمی ها و نابسامانی های روحی و جنسی خلاصی یابند. 

و اما راه حل : 

باید گفت که چنین پسرانی ، می توانند به خواستگاری بروند . پس از بررسی همانندی فرهنگی و اخلاقی و اعتقادی با دختر مورد نظر ، تنها مشکلی که در این بین ، ظاهراً بدون حل باقی می ماند ، مشکلات اقتصادی است چرا که آقاپسر کار ندارد ، یا کار دائم و دولتی ندارد و یا درآمدش پایین است ، خانه ندارد ، ماشین ندارد و هنوز حتی به حداقل امکانات لازم هم برای ازدواج نرسیده است . 

راه حل آن است که دختر و خانواده ی دختر با توجه به تشابهات فرهنگی و اخلاقی و اطمینان از سلامت کلی خواستگار و خانواده اش ، بیندیشند که آیا می ارزد به خاطر مسائل مالی که اکثراً درگیر آن هستیم ، دو جوان از هم دور باشند و در جدایی و نگرانی زندگی کنند ؟ آیا سرمایه ی اخلاقی و تعهد خانوادگی پسر و دختر ، کم سرمایه ای است که خانواده ها آن را نادیده بگیرند و امور اقتصادی را محور قرار داده و ایشان را از هم جدا کنند؟

این نوشته بر آن نیست تا مسائل اقتصادی را بی ارزش بداند یا ارزش کار و فعالیت را منکر شود بلکه بر آن است تا نشان دهد سرمایه ی اصلی ازدواج ، فرهنگ و اخلاق و منش انسان ها در درون کانون خانواده است نه جیب شان . به همین دلیل می توان با یک پیشنهاد ، مشکل اقتصادی را کم و بیش به طور موقت حل کرد و اجازه داد تا جوانان زندگی خویش را شروع کنند: 

1- به دلیل وضعیت متوسط به بالای جوان خواستگار ، خانواده ی دختر باید پس از پسندیدن معیارهای فرهنگی و رفتاری جوان و دیدن روحیه ی مسئولیت پذیری در خواستگار ، این سرمایه را گران شمارند و ارج نهند و خدای را به خاطر چنین نعمتی سپاس گویند و دختر خویش را به پذیرش زندگی در خانه ی اصلی شوهر یعنی در کنار پدر و مادرش ترغیب کنند . 
باید گفت یک دختری خوب، هیچ گاه با خانواده و پسری که خوب تشخیص داده ، زیر یک سقف مشکلی پیدا نخواهد کرد . این تصویر نادرستی که در سال های اخیر و به غلط رواج پیداکرده است و آن اینکه : «زندگی با مادر شوهر هرگز ! »، بیشتر از آنکه به پسران آسیب وارد کرده باشد ، به دختران و روحیه ی آنها ضربه زده است . 

2- پدر خانواده با حمایت مالی مناسب ، دو زوج را حمایت می کند و  در این مهم ، خانواده ی دختر را هم به مشارکت می طلبد چرا که اصلی ترین سرمایه ، بودن این دو جوان در کنار هم است نه چیز دیگر . 

3- در این مدت ( که حتی ممکن است طولانی هم بشود)  ، پسر باید با کوشش بی دریغ و غیرتمندانه، مشغول به جمع سرمایه و پیدا کردن شغل باشد و یا شغل پدر خویش را در صورت امکان ادامه دهد . او وقتی خود را در متن زندگی دید و ناموس خود ( همسر خویش) را در کنار خود داشت ، بهتر تلاش می کند و انگیزه ی پیدا کردن کار و فعالیت بیشتری از خود نشان می دهد چرا که مرد ، غیرت دارد . 

4- می توان خانواده ی پسر را متقاعد کرد که در صورت صلاح ،  اگر خانه یا زمینی دارند بفروشند و در عوض ، خانه ای را رهن یا اجاره کنند و بقیه ی پول بدست آمده را جهت زوج جوان ، با دقت و مدیریت هزینه کنند. 

5- خانواده ی پسر می توانند در هفته دو روز را مهمان خانواده ی دختر شوند یا به مسافرت بروند و زوج جوان را در خانه تنها بگذارند تا تجربه ی تنهایی زندگی کردن را بیاموزند و احساس استقلال را هم تجربه کنند . 

6- کم کم ، پسر و دختر ، زندگی و همدلی ها را تجربه خواهند کرد و به فضل خدا ، زندگی خود را رشد خواهند داد و با حمایت های مالی خانواده ، روز به روز به زندگی سر و سامان تری خواهند رسید.

مطالعات نشان داده است که ازدواج زودهنگام ، بسا بهتر از ازدواج دیرهنگام است چرا که نشاط و جوانی و طراوت ، عشق و محبت و توقعات پایین در سال های اولیه ازدواج است که موجب ازدواج های موفق تری می شود و طلاق های کمتری را هم باعث خواهد شد . 

فداکاری ، سهل گیری و اخلاق و رفتار زوجین را اصل دانستن ، و تفکر پیرامون نیاز شدید جوانان به ازدواج ، این نکته را به ما یادآور می شود که همه ی این راه حل ها با همه ی اشکالات و نواقص احتمال اش ، بهتر از ازدواج نکردن جوانان و تنهایی و بی سامانی آنهاست . 

شما چنین فکر نمی کنید ؟ 

ازدواج زود + زوج جوان + ازدواج در سن و سال کم

  • کانون وبلاگ نویسان جوان زنجان

ازدواج

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
صفحه اصلی
درباره ما
تماس با ما
ثبت وبلاگ
گلدون وبلاگی
ارسال مطلب
فا تولز ، ابزار رایگان وبمستر