زنگان-کانون وبلاگ نویسان جوان زنجان

ارسال مطلب
مهرزنجان
حرف تو

بسیج و بصیرت

سیب

----- شما در زنگان هستید zanghan.ir -----

زنگان جایی برای نخبگان وبلاگ نویسان "زنجانی"

تیتر بزنید جایزه بگیرید
 تیتر بزنید جایزه بگیرید
آخرین نظرات
معرفی کتاب
 معرفی کتاب
پیوندهای روزانه
پیوندها
 مصاحبه با وبلاگ نویسان

به احترام استاد، آیت الله شیخ تقی خاتمی

کانون وبلاگ نویسان جوان زنجان | يكشنبه, ۲۶ بهمن ۱۳۹۳، ۱۲:۵۴ ب.ظ

وبلاگ ساقی نوشت

آیت الله استاد شیخ تقی خاتمی از علمای بنام زنجان و استاد برجسته حوزه علمیه زنجان بودند که در 17 بهمن دعوت حق را لبیک گفته و دار فانی را وداع گفتند.

این حادثه بهانه ای شد تا به احترام استاد، نمونه هایی از ویژگیها و توصیه های اخلاقی ایشان را که خود شنیده یا دیده بودم و یا از دیگران شنیده ام، به دوستداران و علاقه مندان حضرت استاد تقدیم کنم. ذکر این نکته لازم است که  اینجانب فقط  یک ترم یکی از ابواب کتاب لمعه را در محضر ایشان تلمّذ نموده ام اما حقیقتا مصداق آیه شریفه «إِنَّمَا یخْشَی اللّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ[1]» و فرمایش امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام[2] عالم ربّانی و متصف به صفات الهی بودندکلاس درس و یا کلاس اخلاق ایشان همه بیانگر یک نکته بود: تطابق گفتار با عمل.

ویژگیها و توصیه های اخلاقی استاد:

1- مخالفت با هوای نفس 

بارها در کلاس درس یا کلاس اخلاق شنیده ام که طلاب را به مراقبت از هوای نفس توصیه می فرمود و اکثرا هم در دعاهایشان از خداوند درخواست می کرد که خدایا ما را از شرّ هوای نفس محافظت بفرما.

2- توجه به نظم و حضور به موقع طلاب در کلاس درس

ایشان می فرمود: نباید به هر بهانه ای کلاس درس را تعطیل کنید و تاکید داشت که طلاب قبل از حضور استاد در کلاس حاضر شوند.

3- مقید به حق الناس

یکی از دوستان تعریف می کرد یک روز که استاد از مسجد چهل ستون به منزل بر می گشتند و من پشت سر ایشان بودم، می دیدم که در کوچه منتهی به منزل خود سعی می کرد از همان مسیری برود که از قدیم کوچه بوده نه از مسیری که بعدا توسط شهرداری توسعه یافته و شاید در نظرش این بوده که شاید صاحبان آنها راضی به عقب نشینی و مانند آن نبوده اند.

4- عالمِ عامل

استاد داود فیرحی نقل می کند: استاد همیشه تأکید می کرد که جدایی علم و عمل همه جا و در همه دانش ها بد و ناپسند است، اما در علم دین بدتر است. توصیه می کرد مبادا بالای منبر روایتی بخوانید و مردم را به خیر و نیکی فراخوانید اما خود در عمل بدان روایات و احکام درمانده شوید. حرف خوب وقتی اثر دارد که خود گوینده هم به آن عمل کرده باشد. با اشاره به داستانی از پیامبر اسلام(ص) می گفت؛ «رطب خورده منع رطب چون کند»؟

استاد سپس اضافه می کردند؛ فرض کنیم که علم بی عمل هم اثر داشت و آن روستایی صاف و صادق نیز به قیافه و لباس شما اعتماد کرد. سخن شما را باور نمود و عمل کرد؛ آیا شرمسار نخواهیم بود که یکی با حرف ما بهشت برود و ما به خاطر بی عملی راهی جهنم شویم. به عذاب های روحی اهل جهنم اشاره کرد و گفت؛ «اهل جهنم دو نوع عذاب می کشند؛ یکی عذاب جسمی و دیگری عذاب روحی. دومی از آن جهت است که بهشتیان و اهالی جهنم همدیگر را می بینند و از این مشاهدات یک دسته شادتر و آن دیگران غمگین تر می شوند.

آنگاه خنده و تبسمی کرد و افزود؛ تصور کنید که یک روستایی بی آلایش با عمل به حرف های من در بهشت باشد و آنگاه که کنجکاوانه در جهنمیان می نگرد، چشمش به من بخورد. ناباورانه انگشت به دهان گیرد و پس از لحظاتی که بر خود مسلط شده است، باهمان زبان روستایی بپرسد؛" تاغی، سنده؟!؛ آقا تقی تو چرا؟!". تخیّل استاد تا به اینجا رسید، آن تبسّم ملیح نیز از چهره استاد غایب شد و جای خود را به غمی سنگین داد. این غم، هرچند در چهره استاد توقف نکرد و همه فضای درس را در خود پیچید، اما، سیمای استاد دیدنی تر بود؛ صدای استاد به تدریج ضعیف تر شده و کلام و کلمات دچار انقطاع و بریدگی شدند. اشکی آرام از زیر قاب عینک به گونه اش فرو غلطید و بخشی از محاسن سفیدش را خیس کرد. کتاب را بست و صدای به هم خوردن اوراق خبر می داد که؛ درس امروز هم تمام شد.[3]

5- مقید به خواندن نمازهای نافله

بنده که بعضی مواقع توفیق حضور در نماز جماعت ایشان را داشتم دیدم بودم که نافله های نمازهای یومیه را می خواند و حتی آخرین باری که دقیقا یادم نیست کی بود، در نماز جماعت مسجد چهل ستون شرکت کردم دیدم که در حال نشسته نماز نافله می خواند.

اخبار مرتبط

پیام ­تسلیت حضرت­ آیت الله­ العظمی­ شبیری­ زنجانی به مناسبت ارتحال آیت الله شیخ تقی خاتمی(ره)

http://www.zanjani.ir/

پیام تسلیت آیت الله سیدمحمد حسینی زنجانی به مناسبت ارتحال آیت الله شیخ تقی خاتمی(ره)

http://www.alzanjani.ir/FA/

مصاحبه حضرت حجت الاسلام و المسلمین بیات مدیر محترم حوزه های علمیه زنجان

http://hawzahnews.com/detail/News/344152

آیت الله خاتمی کی بود؟(فیلم)

http://hawzahnews.com/detail/Video/344263

تصاویر تشییع جنازه آیت الله خاتمی

http://zanjan.isna.ir/Default.aspx?NSID=5&SSLID=46&NID=52479


[1]- فاطر،28

[2]- نهج البلاغه، کلمات قصار 139

[3]- به نقل از سایت شخصی استاد داود فیرحی(www.feirahi.ir) 

  • کانون وبلاگ نویسان جوان زنجان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
صفحه اصلی
درباره ما
تماس با ما
ثبت وبلاگ
گلدون وبلاگی
ارسال مطلب
فا تولز ، ابزار رایگان وبمستر