کانون وبلاگ نویسان جوان زنجان | دوشنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۳، ۰۸:۰۹ ق.ظ
بدانکه مردان را جامه حریر محض پوشیدن و جامه طاباف پوشیدن حرام است ، و احوط آنست که عرقچین و کیسه و چیزهائى که عورت را با آن نتوان پوشید هم از حریر نباشد.
و باز احوط آنست که اجزاى جامه مانند سجاف ، حریر نباشد. وبهتر آنست که چیزى که با ابریشم مخلوط کنند یا پشم یا کتان یا ریسمان باشد و اولى آنست که بقدر ده یک یا زیاده باشد و اگر مجموع تار یا مجموع پود غیرحریر باشد، بهتر خواهد بود.
و باید که پوست حیوان مرده نباشد هرچند که دباغى کرده باشند بنا بر اشهر بین الاصحاب ، پوست حیوانى چند که قابل تذکیه نیست نباشد، در نماز باید که پوست و پشم و مو وشاخ و دندان و سایر اجزاى حیوانى که گوشتشان حرام است نباشد، در سمور و سنجاب و خزى که الحال معروف است خلاف است و احوط اجتباب است اگر چه اظهر در خزى و سنجاب آنست که نماز در آنها جایز است و بهتر آنستکه در جامه اى که در زیر آن جامه ها یا در بالاى آنها پوشیده باشند نماز نکنند، مبادا موئى چسبیده باشد. و بهتر آنست که ولى ، اطفال غیربالغ را نیز منع نماید از پوشیدن حریر و طلا.
بسند معتبر منقول است که حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم بحضرت امیرالمؤ منین علیه السلام فرمود که : یا على انگشتر طلا در دست مکن که زینت تست در بهشت ، جامه حریر مپوش که آن پوشش تست در بهشت .
در حدیث دیگر فرمود که : جامه حریر مپوش که حق تعالى بسبب این در قیامت پوستت را بآتش میسوزاند.
از حضرت صادق علیه السلام پرسیدند که جایز است مرد را که اهل خود را بطلا زینت کند؟ گفت : بلى زنان و کنیزان را اما پسران رانه .
در حدیث دیگر وارد است که ، آن حضرت فرمود: که پدرم امام محمد باقر علیه السلام فرزندان و زنان خود را بزیور طلا و نقره زینت میفرمود، و باکى نیست و ممکن است که مراد از فرزندان دختران باشند واحتمال دارد که شامل پسران نابالغ هم باشد و احوط اجتنابست .
-
۰
۰
- ۹۳/۰۷/۲۱
- کانون وبلاگ نویسان جوان زنجان