زنگان-کانون وبلاگ نویسان جوان زنجان

ارسال مطلب
مهرزنجان
حرف تو

بسیج و بصیرت

سیب

----- شما در زنگان هستید zanghan.ir -----

زنگان جایی برای نخبگان وبلاگ نویسان "زنجانی"

تیتر بزنید جایزه بگیرید
 تیتر بزنید جایزه بگیرید
آخرین نظرات
معرفی کتاب
 معرفی کتاب
پیوندهای روزانه
پیوندها
 مصاحبه با وبلاگ نویسان

زنجان وفراغت های فراموش شده

کانون وبلاگ نویسان جوان زنجان | دوشنبه, ۳ شهریور ۱۳۹۳، ۰۷:۱۱ ق.ظ

وبلاگ چتر وارونه نوشت

روز گذشته مقاله ای  رو مطالعه میکردم که دیدم به فراغت هایی که در گذشته ی شهر زنجان داشته ایم به زیبایی اشاره کرده بود که در این صفحه تقدیم دوستان زنجانی مینمایم.

 

• فضاهای گذران اوقات فراغت مردم زنجان در گذشته
یکی از نقاط گذران اوقات فراغت مردم زنجان در گذشته ،قاراداغ یا سیاه کوه بوده که در جنوب زنجان و آنطرف زنجانرود قرار دارد .دامنه آن یکی از نقاط تفریحی و کوهنوردی زنجانی ها محسوب می شد، جوانان و نوجوانان از این کوه بالا و پایین می رفتند و از هوای مطبوع و مخصوصا" از گیاهان دارویی آن مانند چای کوهی (توکلوجه) و کاکوتی(ککلیک اوتی) می چیدند و جیبشان را با بوی دلنشین کاکوتی و نعنای کوهی پر می کردند. 
باغ های کنار زنجانرود که از شبنم صبحگاهی و عطر گلهای درختان گلابی و درختان تبریزی که در یک ردیف در دره رودخانه زنجانرود صف کشیده بودند، منظره دلنشینی را برای هر بیننده فراهم می کردند.
جاده بیجار که در آن زمان بیشتر به جاده اژدهاتو و «پانبوغلوجا» معروف بود از جمله مناطق سرسبز و تفریحی زنجانی ها محسوب می شد.اژدهاتو یا معجزات با آن چشمه آرتیزین خود ،یکی از نقاط فرهنگساز زنجان بود. مردم زنجان اعتقاد داشتند که حضرت علی به این منطقه آمده و اژدهایی را که مزاحم افراد این روستا بوده با شمشیر خود قطعه قطعه کرده است ؛که اکنون این اژدها به سنگ تبدیل شده و اثر شمشیر حضرت و جای پای دلدل_ اسب معروف حضرت _بر روی اژدهای سنگی باقی مانده است. آنگاه چون هنگام اذان ظهر بوده حضرت علی شمشیر خود را بر زمین زده و چشمه مذکور بوجود آمده است حال این چشمه دو سه روستا را در منطقه سیراب می کند. 
تنوره یک قداست خاصی هم ای مردم بخصوص زن ها داشت آب از درون چشمه همچنان می‌جوشید و بالا می آمد و زنجانی ها با انداختن سکه ای و یا یک سنجاق قفلی نذر می کردند و به اصطلاح فال می گرفتند و به این طریق که ملاقه ای را وارد آب کرده و سعی می کردند هنگامی که این اشیا متحرک در آب مثل سکه ،دگمه یا سنجاق ها با جوشش آب چشمه بالا می آیند ،یکی را بگیرند ؛که به علت تند بودن حرکت آب خیلی مشکل بود که یکی از این اشیا را وارد ملاقه کنند و از طرفی آب خیلی سرد اجازه نمی داد افراد بتوانند دستشان را زیاد داخل آب بکنند. ولی اگر یکی از این اشیا در ملاقه، گیر می کرد می گفتند نذرش برآورده شده و از روی نوع شی حدس می زدند که حاجت مورد نیت شان چه خواهد بود،مثلا" اگر سکه در ملاقه می افتاد می گفتند فلانی پسر دار خواهد شد و اگر سنجاق قفلی در ملاقه گیر می کرد می گفتند فرزند آینده ،دختر است و همینطور آینده گویی و پیشگویی می کردند و ساعتها تفریح آن جمع همین مساله بود.(شکوهی زنجانی )
در گذشته شهر زنجان کوچه های بن بست فراوان بود .پاتوق بچه های محله همین بن بست ها بوده که زمانی در آن تور والیبال می بستند و زمانی آنرا به زمین فوتبال تبدیل می کردند و غروب ها هم سکوی اطراف خانه انتهایی بن بست محل تجمع بچه های محل بود.جالبترین قسمت خانه های آن زمان بخصوص در بن بست ها به این شکل بود که، دیوار ها خانه تا قسمتهایی که دست بچه های محله به آن می رسید کاهگل بود و بقیه سیمان بود تا نوجوانان محله بتوانند بر روی دیوار نقاشی ها ی بی ربط و یا با ربط خود را بکشند.
«اریک سورابا» یا زرد آلوی خشک شده در آب خیسانده شده یکی از خوردنی های معروف مردم زنجان بود که در فصل تابستان وقتی در آن یک تکه یخ می انداختند، جز خوردنی های معروف و بسیار دلچسب بوده و این خوردنی به یکی از تفریحات زنجانی ها نیز تبدیل شده بود. به طوری که دوره گردانی که این خوراکی را بفروش می رساندند یک بازی تمرکز نیز راه می انداختند در ظرف بزرگ مرتفعی با دهانه باریک که داخل آن یک استکان کوچک قرار می دادند و کسی که می خواست این خوراکی را بخرد باید سکه را داخل آن ظرف می انداخت اگر سکه به داخل استکان فرو می رفت یک کاسه زردآلو جایزه می گرفت و در غیر این صورت همان سهم خود را می خورد که ساعتها کودکان و نوجوانان را به تفریح مشغول می کرد


وضعیت اوقات فراغت زنجانی‌ها در حال حاضر
در یک نگاه کلی شاید بتوان فضاهای فراغتی شهر زنجان را در دو عرصه عمومی و خصوصی به صورت زیر دسته بندی کرد 
1-عرصه عمومی 
الف)داخل شهر(پارکها،فضاهای سبز،خیابان ها،میادین،رستوران ها،کافی شاپها،قهوه خانه ها،بستنی فروشی ها،کافی نت ها،گیم نت ها،سینماها،فرهنگسرا ها و کتابخانه ها،مساجد و پایگاههای بسیج،امامزاده ها و مراکز مذهبی،نمایشگاهها،موزه ها،محوطه ها و آثار تاریخی،ورزشگاهها و زمینهای بازی،بازار ها و پاساژها و...)
ب)خارج شهر (باغات خارج از شهر)
2-عرصه خصوصی 
الف)داخل شهر (فضاهای داخلی محل سکونت)
ب)باغات خصوصی
این فضاها با اندک تغییراتی در اکثر شهرهای کشورمان وجود دارد حال به معرفی برخی از فضاهای گذران اوقات فراغت فراموش شده در زنجان می پردازیم

 

نمایش خیابانی 
نمایش‌های آیینی ایرانی از گذشته تاکنون در کوی و برزن پابه‌پای فرهنگ شفاهی مردم کوچه و بازار پیش رفته‌اند تا راه و رسم درست زندگی کردن و نیک زیستن در هزارتوی زندگی متلاطم جامعه امروزی را به انسان بیاموزند. نمایشگران خیابانی فرهنگ را از زبان مردمان فرودستی آموخته‌اند که گر چه همواره از نظر مالی در مضیقه بوده‌اند، اما از لحاظ فرهنگی به اصل و نسب ایرانی - اسلامی خود همواره بی‌نیازترین انسان ها بوده اند. نمایش‌هایی چون " پرده‌خوانی "، "چهل سرود "،" نقالی " ،" حاجی فیروز" " میرنوروزی"، "پهلوان بازی" ،" بقال بازی"، " سیاه ‌بازی" و " تعزیه" تنها تعداد اندکی از خرده نمایش‌های ایرانی هستند. نمایش‌ " پهلوانی" از جمله نمایش‌های ایرانی است که با تکیه بر تکنیک و محتوای خاص، تماشاگران را برگرد حلقه‌ای جادویی مجذوب خود می‌سازند. در نمایش‌های پهلوانی، بازی ساز، رهگذاران و مردم را که در هر مکان و هر زمانی می‌تواند اتفاق بیفتد جمع می کند و برای دیدن نمایش خود به میدان گاه دعوت می‌کند پهلوان از رشادت و سلحشوری‌های قهرمانان اسطوره‌ای و تاریخی می‌گوید تا بدین طریق فتح بابی شود برای بازی نمایشی و پهلوانی خود که گاه بلند کردن جسمی سنگین و یا مبارزه با حیوانی تنومند و وحشی و یا زورآزمایی با زنجیری آهنین است. پهلوان از ابتدا تا انتهای نمایش وعده انجام کاری خارق‌العاده را می‌دهد و با این شیوه، تماشاگر همواره در جریان دیدن نمایش، در تعلیق مدام نگه داشته می شود.در این گونه نمایش تماشاگر و بازیگر هر دو بطور اتفاقی انتخاب می‌شوند و هیچ برنامه از پیش تعیین شده‌ای وجود ندارد. درگذشته بافت سنتی بازارها سبب می‌شد تا بازیگران نمایش‌های خیابانی برای رفع خستگی ‌از تن رنجور مردم کوچه و بازار به هنرنمایی در این اماکن عمومی بپردازنداما اکنون در میان هیاهوی شهرها و پراکندگی اماکن عمومی، گم شده است.(امرایی)
خوشبتانه این هنر اصیل مردم ایران زمین، همچنان در شهر زنجان وجود دارد و استقبال بی نظیری نیز از این هنرمندان به عمل می آید اما متاسفانه نبود یک فضا با اندک امکانات برای این هنرمندان و علاقه مندان مخصوص به آن سبب شده است که این فضای گذران فراغتی در شهر زنجان روز به روز به فراموشی سپرده شود. آیا طراحی و اختصاص دادن یک فضا برای این نمایش های ایرانی کاری بسیار دشوار است؟
توجه به نمایش خیابانی در شرایط کنونی شهر زنجان می توان تاثیر چشم گیری در ارتقا فرهنگ و هنر مردم زنجان داشته باشد ونیز و از طرفی نسل های آینده را با هنر اصیل ایرانی آشنا می کند، و بین زندگی امروز با زندگی گذشتگان پیوندی ایجاد می کند

منابع:

1-     شکوهی زنجانی-محمد-آنایوردی وطنیم زنجان-شهاب زنجان -1382

2-     دومازیه ،ژرف،زمان فراغت از دیدگاه تاریخی و جامعه شناسانه ترجمه :آدینه مجله فرهنگ و زندگی شماره-12- 1353

1-     سعیدی رضوانی، نوید.شهرداریها و اوقات فراغت شهروندان،وزارت کشور، دفتر برنامه ریزی عمرانی،گروه مطالعات برنامه ریزی شهری،تهران- 1373

2-        امرایی مجید- 22 مرداد 1389-تئاتر خیابانی ریشه در فرهنگ هزاران ساله ایران زمین- مندرج در www.teatreshahr.com

 

  • کانون وبلاگ نویسان جوان زنجان

وفراغت های فراموش شده

زنجان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
صفحه اصلی
درباره ما
تماس با ما
ثبت وبلاگ
گلدون وبلاگی
ارسال مطلب
فا تولز ، ابزار رایگان وبمستر